Verklaring aanpassen m.b.t. familiaal geweld

TorAn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verklaring aanpassen m.b.t. familiaal geweld

#1 , 07 jul 2019 14:36

Hallo,

27 juni was het mijn proclamatie en ik had nog al veel gedronken en daarna ruzie gekregen met mijn echtgenoot.
Deze ruzie is nog al uit de hand gelopen en 28 juni ben ik naar mijn huisarts geweest voor een attest van mijn 'verwondingen' en daarna ben ik aangifte gaan doen bij de politie. Nu was ik tijdens het afleggen van mijn verklaring nog niet helemaal nuchter en had ik ook praktisch niet geslapen. Op de moment van mijn verklaring waren er dus veel 'zwarte gaten' en in mijn dronken beleving was alles veel erger (en anders) dan dat het zich daadwerkelijk afgespeeld heeft.
Mijn echtgenoot zijn verwondingen zijn trouwens veel erger dan de mijne (maar hij diende geen klacht in). Doorheen de week zijn mijn 'zwarte gaten' opgevuld en herinner ik mij veel beter wat er echt gebeurd is (en neen, ik ben helemaal niet beïnvloed door mijn echtgenoot want ik heb hem niet eens gezien deze week).
Nu hangt er dus heel wat boven het hoofd van mijn echtgenoot want hij wordt nu aangeklaagd voor 'opzettelijke slagen en verwondingen, intrafamiliaal geweld binnen het koppel'.

Nu is mijn vraag dus, kan ik dit op een of andere manier rechtzetten??

Ja, ik heb wat blauwe plekken, maar niet doordat mijn echtgenoot mij opzettelijk verwond heeft ofzo. We hebben idd ruzie gehad (over het feit dat ik zo dronken was) en ik ben in de auto hysterisch geworden, hij heeft zich aan de kant gezet en wou dat ik uitstapte omdat hij op die manier niet kon verder rijden. Hij wou dat ik eerst kalmeerde. Ik ben beginnen slaan naar hem, hij heeft mij proberen uit auto halen (ik heb mij hier tegen verzet). Uiteindelijk ben ik uitgestapt en ben ik keihard beginnen slaan op zijn gezicht. Hier zijn dan omstaanders tussen gekomen (deze dachten eerst dat ik werd lastig gevallen). Een van die omstaanders heeft mij gekalmeerd en dan op de achterbank van de auto gelegd. Ik heb dan geslapen tot thuis en ben wakker geworden in mijn auto. Dan ben ik boos naar binnen gelopen (boos omdat mijn echtgenoot mij in de auto had laten liggen). In de keuken ben ik beginnen roepen naar mijn echtgenoot, heb ik hem tegen de muur geduwd en weer geslaan naar hem. Mijn man heeft mij toen van hem geduwd en gezegd dat ik 'normaal moest doen'. We hebben elkaar dan vanalles verweten en dan ben ik weer beginnen slaan en krabben naar hem. Dan heeft hij me wel even 'vastgehad' aan mijn nek,maar om mij van hem weg te houden, niet om mij pijn te doen (en ja, dit klinkt nu misschien cliché alsof ik een vrouw ben die mishandeld wordt, maar nu bang heeft van haar man en dan maar zegt dat het allemaal haar schuld is, maar dit is echt niet zo!!! Allee... het is gewoon effectief mijn schuld) Ik heb dan de vuilbak naar zijn hoofd gesmeten en ben naar boven gelopen en heb 112 gebeld (en weer toegesmeten omdat mijn moeder ineens naast mijn bed stond, mijn echtgenoot had mijn moeder er dan maar bijgehaald vermits ik niet te kalmeren was).

Dit is dus wat er effectief gebeurd is. Maar in mijn dronken belevenis en in mijn verklaring heeft hij mij uit de auto gesleurd en heb ik geslaan om mij te verweren. En heb ik thuis ook nog gekrabt en geslaan naar hem omdat hij mij zou gewurgd hebben... Dit zijn dus zware feiten (moest het zo gebeurd zijn).
Mijn verwondingen zijn dus niks vergeleken met de zijne. Ik heb wat blauwe plekken op mijn armen en een schaafwonde op de rug.
Mijn echtgenoot zijn verwondingen zijn ernstiger nl. een toegeplakt blauw oog, krabletsels in de nek, en een gekneusde kaak (hij heeft nog steeds problemen om te eten). Hij heeft geen aangifte gedaan (omdat hij weet dat dit een marginale uit de hand gelopen dronken situatie was), maar hij is wel naar een dokter geweest dus heeft ook een attest.
Er zijn voordien nooit zo'n feiten geweest, mijn echtgenoot heeft nog nooit een vinger naar mij uitgestoken (omgekeerd ook niet).

Maar ik zit met de handen in het haar en heb geen idee hoe ik dit in godsnaam moet rechtzetten... Dus alle hulp is welkom! Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 07 jul 2019 19:16

U kan een tweede verklaring afleggen. Het is aan de rechter om er iets van te maken. Uw man kan ook zijn verklaring afleggen. Als hij de waarheid verklaard zal u normaal gezien opnieuw verhoord worden maar dan als verdachte van wederzijdse slagen.
Als jullie geen voorgaande gelijkaardige feiten op je palmares hebben zal dit waarschijnlijk geseponeerd worden.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2019 19:20

U kan altijd een tweede verklaring gaan afleggen bij dezelfde politiezone.
Toch wel 'raar' dat politie iemand die volgens u dronken ( niet nuchter) zou zijn zou verhoren????
Best uw huisarts raadplegen en misschien eens een psycholoog raadplegen.
U zal na de verhoren vermoedelijk in opdracht van parket terug gehoord worden door de verantwoordelijke van IFG van uw politiezone. Dan zijn zulke actie zoals aangegeven een pluspunt.
JurecaBE moderator

Reclame

TorAn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2019 19:29

Ik was idd nog niet volledig nuchter tijdens het afleggen van de verklaring. Die agent heeft op een bepaald punt zelfs gevraagd of ik hem niet goed verstond ofzo omda hij zich nog al veel moest herhalen.. Ik was er echt niet met mijn gedachten bij. Maar denk dat die agent dat misschien eerder gelinkt heeft aan 'in shock' zijn fzo dan aan nog niet volledig nuchter zijn...

Er zijn nog nooit zo'n feiten geweest. Er zijn wel wat problemen in ons huwelijk, maar niks dat te maken heeft met mishandeling, alcohol, ...

En vrijdag heb ik een afspraak met een psycholoog, daar heb ik al voor gekeken..

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”