Hoe een familielid uit een huurcontract krijgen?

iCharlie1191
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe een familielid uit een huurcontract krijgen?

#1 , 25 jun 2019 16:19

Hallo allemaal,

Mijn familie zit momenteel in een conflictsituatie en ik weet niet waar ik terecht kan en wat ik best kan doen. Ikzelf ben neutraal in deze situatie en probeer te bemiddelen tussen de partijen.

Mijn broer D. is autistisch en is eigenaar van een huis. Mijn andere broer S. woont met zijn gezin en D. samen onder een huurcontract.
D. is dus de huisbaas en S. de huurder samen met zijn vrouw.
Waarom? S. zit in de schuldbemiddeling en moest een contract kunnen voorleggen aan de bemiddelaar. D. wilde ook enkel met een contract werken om een houvast te hebben indien S de huur niet zou betalen.

So far so good, alles is prima verlopen, tot enkele maanden geleden.

S. besluit te scheiden en verlaat het huis (zijn adres staat er wel nog officieel). Zijn vrouw en twee kinderen blijven in het huis wonen dankzij de goodwill van D. Echter sleept dit nu maanden aan en D kan dit psychologisch niet meer verdragen (nogmaals hij is autistisch). De scheiding zal pas in oktober rond zijn en helaas profiteert de (ex-)vrouw van S. van de situatie. Ze werkt niet meer, rookt drugs in huis, laat vreemdelingen binnen etc.

Mijn broer D. wilt haar dus zo snel mogelijk uit het huis hebben. Echter zit hij vast door het huurcontract waardoor hij haar 6 maanden moet geven om een andere woning te vinden. 6 maanden gaat hij nooit volhouden... Hoe pakken we dit best aan? Er werd al gesproken met de (ex-)vrouw van S. en we hebben gecommuniceerd dat ze zo snel mogelijk wat anders moet vinden, maar ze geeft hier geen gehoor aan en beweer geen feedback te ontvangen voor de woningen die zij zoekt.

We willen natuurlijk ook niet een moeder met haar kinderen op straat zetten..

Welke raad kunnen jullie ons geven? Heeft het zin dat we naar de vrederechter gaan? Speelt het autisme van mijn broer hierin ook een rol?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 25 jun 2019 17:30

even een kantnota: ik begrijpen dat u het niet aangenaam vindt dat de dame in kwestie mensen binnenlaat die u "vreemd" vind. Maar in feite doet dat detail niets ter zake. Vermits uw broer een autismespectrum-
stoornis heeft, kan ik begrijpen dat veel heen en weer geloop van bezoekers ed niet OK is voor hem. Of iemand "vreemd" is, of niet is objectief gezien niet echt vast te stellen. als u het drugsgebruik met zekerheid heeft kunnen vaststellen, dan zou ik als ik u was, het gesprek aanknopen met haar. Vertel haar rustig dat u op de hoogte bent van haar drugsgebruik in dezelfde woonst waar haar kinderen ook verblijven. Dat u verplicht bent dit aan te geven aan de familierechter want dat u anders gestraft kan worden voor nalatigheid ivm de veiligheid van minderjarigen. Dat uw broer niet wenst dat in zijn woning drugs worden gebruikt en daar ook gerechtelijke stappen voor kan ondernemen. Dat de familierechter uiteraard ook haar echtscheidings-dossier behandelt en deze informatie uiteraard zéér ter harte zal nemen. Er volgt dan een sociaal onderzoek en wie weet een heel negatief vonnis voor haar. Meldt dat u ervan overtuigd bent dat zij liever niet met deze vervelende wending te maken krijgt en er mee akkoord is binnen de 3 maanden een andere woonst te betrekken. Zet deze afspraak op papier en dag- handteken dat beiden.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2019 10:11

Er ontbreekt wat belangrijke info in dit verhaal: wie ondertekende het huurcontract en wanneer is dat huurcontract ingegaan?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 26 jun 2019 10:37

En waarom staat S daar nog terwijl hij ergens anders woont?
Edoch als S gehuwd is - dan is en blijft het de gezinswoning.
Voor de rest zie ook alles hierboven

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”