eigen inbreng terugvorderen

JacobusVDV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

eigen inbreng terugvorderen

#1 , 26 mei 2019 17:21

Mijn vriendin en ik zijn sinds kort uit elkaar.
We waren wettelijk samenwonend vanaf 2011.
Hebben in 2009 een huis gekocht, 50/50 op onze beider namen.
Zij heeft in 2009 alle notariskosten, registratierechten e.d. betaald, totaal voor een bedrag van 50.000.
Huis is nu onmiddellijk verkocht.
We hebben uiteraard nog een openstaande schuld aan de bank van onze hypothecaire lening.
Maar zij vraagt die 50.000 euro eigen inbreng nu integraal terug, nadat we aan de bank hebben terugbetaald. Volgens haar dus: het saldo is dan gewoon door 2, elk de helft dan.
400.000 (verkoop huis)
-250.000 (bank)
-50.000 (eigen inbreng ex)
saldo van 100.000 gedeeld door 2, elk houdt er dan 50 over.
Maar als ik haar die 50.000 teruggeef, wil dat toch eigenlijk zeggen dat IK destijds alle notariskosten, registratierechten e.d. heb betaald, en ZIJ NIKS.
Mij lijkt het logischer dat ik haar maar de helft van de eigen inbreng terug geef.
En haar dus maar 25.000 terugbetaal. Kan iemand me raad geven, ik heb al zo veel tegenstrijdige dingen gehoord van notaris, advocaat, kennissen...
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 26 mei 2019 18:09

Als die eigen inbreng niet op papier staat kan je ze straal negeren ....

Als je de eigen inbreng erkent dan verdeel je als volgt:

Druk die 50.000€ uit als het percentage van de aankoopkost (alle kosten inbegrepen). Dat percentage van de verkoopprijs (na aftrek alle kosten) krijgt zij. De rest is elk de helft en je betaalt elk de helft van het openstaande kapitaal. Wat overblijft van elke helft is voor elk. Als er ingrijpende renovatiewerken geweest zijn dan doe je de oefening op de geschatte waarde zonder de renovatie want de renovatiemeerwaarde is dan weer voor elk de helft. Let wel: de renovatiemeerwaarde is dikwijls significant lager dan de renovatiekost en opfrissing heeft nauwelijks of geen meerwaarde.

Stel dat je het huis indertijd kocht voor 400.000€ alle kosten inbegrepen en dat je het nu verkoopt aan 400.000€ na aftrek van alle verkoopskosten dan heeft zij idd recht op recuperatie van de 50.000€ die ze er ingestopt heeft. Is de verkoopprijs na kosten hoger dan de aankoopprijs incl kosten dan krijgt ze meer. Is de prijs lager dan krijgt ze minder.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”