Samenwonen bediende en student in eigendom ouders Leuven

dejongegrif
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Samenwonen bediende en student in eigendom ouders Leuven

#1 , 26 mei 2019 16:25

Binnenkort studeer ik af en zou ik samen met mijn vriendin in het appartement van mijn ouders gaan wonen te Leuven.
Dan wordt ik dus een bediende en is zij een student, nu staat er op de site van Leuven voor samenwonen dit:

"Alle bewoners zijn gedomicilieerd op het adres en zijn ingeschreven in het bevolkingsregister als gezin (zonder verwantschap). De gezinssamenstelling bestaat uit 1 referentiepersoon en de anderen als 'niet-verwant' (wanneer er geen familiale band is)."

Dus zouden we ons allebei moeten domiciliëren in Leuven maar er wordt ook nog dit gezegd:

"Studenten
Studenten mogen niet samenwonen in een eengezinswoning of appartement:

ook niet in combinatie met werkende mensen.
iedereen moet zich op het adres domiciliëren. Een student kan zich niet domiciliëren op zijn kotadres. " https://www.leuven.be/co-housing-samenhuizen
Waardoor zij zich dus niet zou kunnen domiciliëren.

Hier staat wel nog bij dat dit het geval is bij huurcontracten, maar nu vroeg ik mij af of het dan wel zou mogen indien ik daar woon en me domicilieer samen met haar dan, gezien we geen huurders zijn en dus ook geen huurcontract hebben.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 mei 2019 19:17

Dat appartement is geen studentenkot.
Als ze lastig doen dan ga je daar wettelijk samenwonen.
Zo krijg je ook nog een fiscaal voordeel!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 mei 2019 09:15

Jij moet je er domiciliëren, uw vriendin blijft gedomicilieerd bij haar ouders. Dat kan perfect.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2019 09:37

Jij moet je er domiciliëren, uw vriendin blijft gedomicilieerd bij haar ouders. Dat kan perfect.
Ik deel deze mening.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 27 mei 2019 12:57

Ik ga niet akkoord.
Als diezelfde persoon geen student was zou -alle andere elementen dezelfde zijnde- ze wel officieel bij haar vriend mogen wonen.
Dat verbieden omdat persoon in kwestie nog studeert is duidelijke discriminatie.
Zoals ik al schreef: indien moeilijk wordt gedaan: wettelijk samenwonen.

Vanzelfsprekend KAN de vriendin officieel bij haar ouders blijven wonen -ook al is dat in werkelijkheid niet het geval!- maar dat kan geen verplichting zijn.

Wat indien van een koppel jonge samenwoners eentje beslist om terug te gaan studeren? Moet die terug naar zijn ouders?
Wat indien een student eigenaar is van een appartement (schenking of erfenis), mag hij daar dan niet wonen?
Enz...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 mei 2019 16:09

Ik heb ooit als huurders is een appartement 3 jonge vrouwen gehad die samenwoonden.
1 werkte reeds als stagiaire juriste. De 2 anderen studeerden nog (laatste jaar jurist). Slechts de werkende dame was er gedomicilieerd. De 2 studerenden waren dat nog bij hun ouders. Ze hebben er 3 jaar gewoond zonder problemen vanwege Stad Leuven en Universiteit.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2019 16:30

Ik volg # 5 en # 6
In door TS vermelde link zie ik huurcontracten staan. Gaat u een huurcontract hebben met uw ouders ?
Indien niet is er zeker niets aan de hand; anders ook niet.
Vermits dit appartement van uw ouders is; zie echt het probleem niet.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 27 mei 2019 17:31

In Leuven zijn er redelijk wat ouders die een appartement kopen speciaal om hun kinderen een kot te gunnen. zeker als je 2 à 3 kinderen hebt. Kan voordelig zijn, en eens afgestudeerd kan je het nog steeds verkopen. Ze geven dat aan als 2de verblijf.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 27 mei 2019 17:58

Dat zijn andere situaties.
Hier betreft het een appartement waar alleszins al een domicilie is gevestigd (de vriend van de dochter).
Er kan dus geen tweedeverblijftaks verschuldigd zijn.
Eénzelfde woning kan niet tegelijkertijd hoofdverblijf zijn én tweede verblijf.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

dejongegrif
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2019 20:58

Al bedankt voor de vele antwoorden.
Ik weet inderdaad dat de tweedeverblijfstaks niet betaald zou moeten worden omdat er dan iemand hier gedomicilieerd is. Maar mijn grote vraag is eigenlijk dit:
Gezien er expliciet vermeld staat dat student niet mogen samenwonen in een eengezinswoning of appartement of het dan wettelijk in orde zou zijn om er met mijn vriendin te wonen. Ik weet dat ik hier heel waarschijnlijk geen problemen mee zou krijgen gezien we normaal geen huurcontract zouden aangaan.

Maar bijvoorbeeld voor wanneer iemand van de stad komt controleren voor de domicilie, en ze dan zouden merken dat zij hier ook woont. Zouden er dan problemen kunnen zijn gezien zij hier dan volgens de stad leuven niet zou mogen wonen?

dejongegrif
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 mei 2019 21:04

Wat ik dus eigenlijk in het kort bedoel, puur volgens wat er op de site van Stad Leuven staat zou ik niet samen met mijn vriendin een appartement mogen huren (dit om tegen te gaan dat teveel woningen in het centrum als onofficiële studentenkoten gebruikt zouden worden).
Maar is het dan anders in mijn situatie, gezien mijn ouders de eigenaars zijn en wij dus geen huurcontract zouden hebben?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 27 mei 2019 21:11

Ik begrijp uw opmerking niet.

" wanneer iemand van de stad komt controleren voor de domicilie, en ze dan zouden merken dat zij hier ook woont"

Uiteraard gaan ze dat merken want ze heeft dan toch een aanvraag gedaan om er zich te domiciliëren?

Als ze geen aanvraag voor domiciliëring doet dan kan er geen probleem zijn.

Maar wat wil je eigenlijk bekomen? Het is me niet meer duidelijk.
Eigenlijk zie ik geen probleem in de beschreven situatie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

dejongegrif
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 mei 2019 21:47

Uiteindelijk komt het erop neer dat van de stad Leuven uit geen student in normale woningen mogen wonen. (Dus geen studentenkoten) Ik zou wel een domicilie nemen maar zei niet wegens kindergeld. Dus essentieel is het gewoon van de stad Leuven uit verboden om te wonen in een appartement als student en je huurt. Mijn vraag is dus of het anders is gezien wij niet huren dan.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 27 mei 2019 21:51

Aangezien uw vriendin-student geen appartement huurt kan er toch geen probleem zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 28 mei 2019 09:00

Het appartement is van uw ouders. Er wordt dus niet gehuurd. Dan is er geen probleem.
Wat moeten anders al die studenten doen van wie de ouders in Leuven wonen? Zijn zij dan verplicht een kot te huren, mogelijks naast de deur van hun ouders?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”