Verschillende vragen

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Verschillende vragen

#1 , 18 mei 2019 03:10

Hallo

Eerst en vooral al bedankt dat jullie de tijd gaan nemen om dit te lezen. Ik heb nl verschillende vragen en ik hoop dar jullie me wat wijzer kunnen maken.

1. Ik woon voorlopig bij mijn grootmoeder van 85 jaar. Ik werk dus er gaat niets van haar pensioen af. Nu hebben ze me gezegt dat als ik ziek val en het is langer als 2 weken dat ik dan minder ga krijgen van de ziekenkast omdat ik samenwoon met mijn grootmoeder. Klopt dit?

2. Mijn vader komt volgende maand ook bij mijn grootmoeder wonen. (Zijn moeder). Hij zal dat doen tot mijn grootmoeder sterft. Ik echter wacht op een sociale woning en ga dan terug alleen wonen.
Nu hebben ze gezegd dat mijn vader “zorgwonen” kan aanvragen. Omdat hij op invaliditeit is tot eind 2020. Daarna op pensioen. Want als hij gewoon bij mijn grootmoeder zou gaan wonen zou hij moeten inleveren oo zijn invaltideit en als zorgwonen niet. Dat hebben ze op de gemeente gezegd. Maar ons papa heeft het nagevraagd op ziekenkast en die kennen zorgwonen niet.

3. Ik heb een heel slechte band met mijn moeder en stiefvader. Zo erg dat ik ze niet meer beschouw als mijn moeder en stiefvader. Ze hebben de laatste maanden al veel gedaan om men leven tot een hel te maken.
Nu weet ik dat ze voor veel in staat zijn. Ze hebben veel geld dus op zich geen probleem. Maar nu komt het. Ik weet dat het nog veel jaren is wss maar als ze tegen dat de tijd er is naar een rusthuis moeten en ze halen daartegen hun geld af of zien dat het op is. Zodat ze geen geld meer hebben om het rusthuis te betalen. Kunnen ze dan naar mij komen. Ik ben eindig kind.

4. Ik ben twee jaar en een beetje uit elkaar gegaan met mijn toenmalige vriend. We hebben samen een zoon. Is nu 16 jaar. We zijn nooit getrouwd en uit elkaar gegaan zonder advocaat enzo.
Ik heb toen tegen hem gezegt dat hij gewoon het kindergeld krijgt omdat onze zoon bij hem ingeschreven bleef. Ik heb toen ook gezegd dat ik de helft van de schoolrekeningen wil betalen. Daarvan staat er niks op papier. De eerste drie maand ongeveer stuurde hij de rekeningen door. Die ik ook gewoon betaalde. Daarna niks meer gezien. Ik heb er ook niet meer achter gevraagd.
Nu was hij de int begin naar iemand van Ocmw geweest om uitleg over alles. En ik kreeg van hem een bericht dat die had gezegd dat we beter onderling een afspraak maakte voor allimentatie. Want dat het anders via de rechtbank moest gaan.
Ik was toen heel zwak. En heb toen gezegd dat ik elke maand gerust 150 euro wilde betalen. Ik deed toen 50 uur per week en wou dat gerust doen voor men kind. Nu hoorde ik later van mijn kind dat mijn ex een nieuwe vriendin had en al zijn geld ging daar heen. Ik moest zelfs geld geven aan mijn zoon voor eten. Ik heb mijn ex er toen op aangesproken en hij ontkende dat. Ik heb hem toen wel gevraagd of hij akkoord kon gaan met 100 in de maand. Hij ging daar onmiddellijk mee akkoord.
Ik heb hem toen in een bericht gestuurd dat ik maar betaal tot onze zoon 18 jaar is. Heb dat bericht wel niet.
Maar ik heb het eigenlijk financieel heel moeilijk en 100 euro is veel geld voor mij. Kan ik eigenlijk nu nog gewoon stoppen met betalen en hem toch nog naar de rechtbank laten stappen daarvoor of moet ik gewoon blijven betalen.

En mijn laatste vraag

Ik heb nog een andere vraag over allimentatie. Ik heb nog een zoon van 18 jaar. Met een andere man dan die hier boven Hij woont nog bij mijn moeder. Zijn grootmoeder. Ik heb steeds allimentatie ontvangen voor hem. De laatste 6 maanden gaat het via een advocaat omdat mijn ex schulden heeft. Hij stond ook zes maand achter. Voor de advocaat begon te betalen. Ik krijg normaal allimentatie tot eind augustus. Maar omdat hij nu niet meer bij mij woont gaat dat wss niet meer zijn. Maar heb ik wel nog recht op de achterstal. Want toen woonde we nog wel onder 1 dak. Mijn zoon is trouwens afgestudeerd en werkloos momenteel.

Sorry voor mijn lang bericht maar ik hoop dat ik wat antwoorden dan krijgen

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 18 mei 2019 14:35

Ik raad u aan om terug contact op te nemen met de sociale dienst en de juridische dienst van het OCMW in uw gemeente. U kan ook contact zoeken met een CAW. Zij zijn het best geplaatst om samen met u naar een oplossing te zoeken. Uw vragen en uw uitleg is immers zo ongestructureerd dat er geen fatsoenlijk antwoord op kan gegeven worden.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”