Registratie alimentatie buitenechtelijk kind.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Registratie alimentatie buitenechtelijk kind.

#1 , 16 mei 2019 18:00

2 maand terug bleek een onbezonnen passioneel moment met een ex van mij een onverwacht staartje te krijgen: begin maart beviel ze van een prachtige dochter, een dochter waarvan ze beweert dat ik de vader ben.

Ik heb op zich geen reden om dit in twijfel te trekken, en op zich is het wel heugelijk nieuws. Nu zijn we in gesprek om de alimentatie te bespreken. Ze verwacht geen erkenning, gewoon wat maandelijkse hulp in de onkosten.

Nu, mijn ex leeft al een tijdje van een OCMW leefloon en wil liever het geld cash in het handje ontvangen. Ik zou het liefst via overschrijving doen, al was het maar om iets van een bewijs te hebben als ze ooit van gedachte veranderd. (wat we hebben afgesproken hebben staat ook op papier)

Hoe doe ik dit best?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 16 mei 2019 18:11

Overeenkomst op papier en indien cash betalingen, zeker laten tekenen voor ontvangst. Je kan dan de betalingen inbrengen bij je belastingen....

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 mei 2019 19:17

Ik adviseer altijd: geen erkenning, geen alimentatie.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38595

#4 , 18 mei 2019 18:05

Wat aks kind binnen een jaar of 15 plots voor uw deur staat ...dag pappa ik kom hier wonen????

eylis
Berichten: 8840

#5 , 19 mei 2019 08:00

U weet niet zeker of dit kind het uwe is. Ik meen de indruk te hebben dat de moeder vooral probeert om in het zwart geld te krijgen zonder er de bijhorende verplichtingen bij te nemen (erkenning vaderschap, recht op omgang, inspraak in beslissingen...) . wie weet doet ze dat wel bij meerdere personen?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 19 mei 2019 12:09

U weet niet zeker of dit kind het uwe is.
Zoals al eerder aangegeven, ik heb niet echt een reden om dit in vraag te stellen. Het waarom doet er niet direct toe, ik heb haar tot op heden altijd op haar woord kunnen geloven.
Desalniettemin, zou ik graag een vaderschapstest laten uitvoeren, rest dan enkel de vraag of ik dit kan doen zonder dat dit tegen mij gebruikt kan worden.
Ik meen de indruk te hebben dat de moeder vooral probeert om in het zwart geld te krijgen zonder er de bijhorende verplichtingen bij te nemen (erkenning vaderschap, recht op omgang, inspraak in beslissingen...) .
Het al dan niet erkennen van het kind laat ze aan mij over. Ze is er niet op tegen, ze verwacht het gewoon niet.
wie weet doet ze dat wel bij meerdere personen?
Die kans bestaat altijd. Maar ik denk van niet.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 19 mei 2019 12:30

Wat aks kind binnen een jaar of 15 plots voor uw deur staat ...dag pappa ik kom hier wonen????
Then I'm royally screwed... :mrgreen:

Kan een kind dat trouwens zo maar?

eylis
Berichten: 8840

#8 , 19 mei 2019 16:18

Als de dochter 18 jaar is wel. En als ze aan de universiteit geneeskunde wil gaan studeren zit u er ook 9 jaar aan voor de moeite.

Franciscus
Berichten: 38595

#9 , 19 mei 2019 20:03

Zaak die ik ken was kind idd een jaar of 16 vanaf 12 kan ze door jeugdkamer van familierechtbank gehoord worden.
In dit geval weigerde de vader dus naar familierechtbank voor DNA test - verstek en verzet en daarna naar HvB.
Vader heeft dat allemaal verloren en is dus veroordeeld met terugwerkende kracht tot alimentatie en de kosten.
Of de moeder akkoord ging is van ondergeschikt belang. Belang kind staat voorop.
In dit geval ging de moeder wel akkoord. Was dus na een one night stand maar met vermoedelijk nog wel sociale contacten achteraf.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 20 mei 2019 10:18

Als de dochter 18 jaar is wel. En als ze aan de universiteit geneeskunde wil gaan studeren zit u er ook 9 jaar aan voor de moeite.
Kan me niet voorstellen dat dat afgedwongen kan worden...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 mei 2019 10:40

Freelancer we kennen je hier al een tijd, ik verwittig je maar, steek je niet in een wespennest waar je het einde nooit zal kunnen zien !
Je heeft al miserie genoeg gehad zeker zonder dit er nog bij .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 20 mei 2019 10:47

Kan me niet voorstellen dat dat afgedwongen kan worden...
Natuurlijk wel. Onderhoudsplicht van de ouders stopt pas wanneer kind op eigen benen kan staan. Lange studies (zoals geneeskunde) om een einddiploma te behalen vormen daar geen uitzondering op.
"sowieso" schrijf je zo.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 20 mei 2019 13:37

True... Maar een ouder kan nog steeds weigeren een studie te betalen, wat het kind ook doet...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 20 mei 2019 14:40

Als de dochter 18 jaar is wel. En als ze aan de universiteit geneeskunde wil gaan studeren zit u er ook 9 jaar aan voor de moeite.
Als dat zijn dochter is waarom zou hij haar dan niet helpen? En al zeker voor studies. Wat is er nu meer positief dan hulp voor dergelijk doel?
Wat kan men nu toch tegen zijn eigen kind hebben dat u niets heeft misdaan?
Ben ik nu echt al zo oud? Is dat de nieuwe moraal?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#15 , 20 mei 2019 17:05

Als dat zijn dochter is waarom zou hij haar dan niet helpen? En al zeker voor studies. Wat is er nu meer positief dan hulp voor dergelijk doel?
Wat kan men nu toch tegen zijn eigen kind hebben dat u niets heeft misdaan?
Ben ik nu echt al zo oud? Is dat de nieuwe moraal?
Ze zijn aan het speculeren.

Ik wil zeker helpen met dat kind, ik wil al heel lang een kind. De situatie is niet ideaal. Ik wil gewoon al te veel problemen vermijden, mijn ex houdt er rare gewoontes op na en wilt wel eens van mening veranderen.

Dan heb ik liever een stok achter de deur, zeker als het op alimentatie aankomt.

Daar gaat mijn vraag eigenlijk. Ik wil mijn verantwoordelijkheden niet ontlopen, maar ik heb liever geen (of zo min mogelijk) verrassingen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”