uithuiszetting?

anoniem8898
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

uithuiszetting?

#1 , 09 mei 2019 21:37

Hallo allemaal,

Ik kom hier omdat ik met een (redelijk) probleem zit. Ik zal even de situatie schetsen : mijn vriend en ik zijn nu een 7 jaar samen. In december 2018 besloot mijn vriend een huis te kopen. Dit staat volledig op zijn naam (aangezien ik nog studeer en dus niet de middelen had om mij op dit moment in te kopen).

Nu is er het een en het ander tussen ons gebeurd, onze relatie werkt niet meer. Echter eist mijn (ex)vriend dat ik binnen nu en 3 dagen al mijn spullen pak en vertrek. Dit is voor mij onhaalbaar, door de combinatie van mijn studie en het feit dat ik niet over een eigen wagen beschik. Echter heb ik hier veel spullen staan (tafels, stoelen, bed, kleerkast, noem maar op). Aangezien dit niet mijn eigendom is eist hij dat ik zo snel mogelijk vertrek. Uiteraard probeer ik hier begrip voor te tonen maar wil ik hier ook de tijd voor krijgen, om eventueel opzoek te gaan naar een studio of dergelijke.

Mijn vraag is of dit zomaar van mij verwacht kan worden? Mijn domicilie staat echter wel waar ik samen met mijn (ex)partner woon. Zijn hier juridische regels voor of heeft hij het recht om mij, zonder een aanvaardbare periode, buiten te zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 09 mei 2019 22:10

Kan enkel met wederzijdse toestemming of via juridische weg.
U met een aangetekend brief in gebreke stellen met de vraag het pand te verlaten en u daarvoor een redelijke termijn geven bv 3 maanden.
Indien u dat niet doet moet hij u in verzoening roepen bij vrederechter maar daar hoeft u niet op in te gaan.
Dan zal hij naar vrederechter moeten om u te dagvaarden. Daar kan u best wel gevolg aan geven. U kan daar uw versie van de feiten laten weten en dan kan vrederechter beslissen. Indien u totaal geen woonst kan vinden moet vrederechter het OCMW inschakelen.
Een maand later kan er dan een vonnis komen. Dat is pas geldig als het aan u betekend is door een gerechtsdeurwaarder. U hebt dan één maand de tijd om in beroep te gaan.
Niet vergeten u hoeft daarvoor zelfs geen advocaat te nemen maar kan uzelf verdedigen.
Dit los van feit dat u nog uitstel kan vragen om uw verdediging voor te bereiden en uw conclusies neer te leggen.
https://www.rechtbanken-tribunaux.be/si ... echter.pdf


Zaak veranderd als uw ex vriend handtastelijk is en er geweld gepleegd is door tegenpartij.
Dan is het een IFG situatie
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358
In een aantal gevallen wordt de woning dan zelfs tijdelijk toegekend aan de vrouw en dient de man te verhuizen.
(Soms krijgt die dan gratis logie).

Twee uitersten dus
.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 mei 2019 08:58

Hij kan u niet zomaar buitenzetten omdat uw domicilie er staat. Hij moet u een redelijke termijn geven voor het zoeken van ander onderdak en de verhuis.

Reclame

anoniem8898
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2019 14:14

Heel erg bedankt voor de reacties.
Een enorme opluchting om te weten dat hij mij niet kan verplichten van vandaag op morgen het huis te verlaten...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 11 mei 2019 14:16

Vrederechter zoals reeds geschreven is minimaal 3 maanden.
In het ander opgegeven scenario kan het dus nog langer duren.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”