Vader wilt huis niet verlaten

Quill
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vader wilt huis niet verlaten

#1 , 15 apr 2019 23:48

Beste forumgebruikers,

Ik zit met een lastig pakket.
Mijn ouders zijn al jaren ruzie aan het maken wat op een breekpunt is gekomen. Nu hun situatie zit zo dat zij jaren hebben gehuurd en ook een gezamenlijke rekening hebben. Ze zijn niet getrouwd wel samenwonend. Nu zijn wij een 8 tal jaren geleden in het huis van mijn oma komen wonen, die intussen is overleden. Het huis staat op de naam van mijn moeder en haar invalide broer.
Ze heeft hem al een paar keer gevraagd om te vertrekken en dan zegt hij steeds dat zij moet vertrekken.

Mijn vraag is nu, welke rechten heeft mijn moeder en welke mijn vader?
Persoonlijk vind ik niet dat hij aanspraak heeft op het huis, maar hoe de wet daarover denkt weet ik niet.

Danku bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 apr 2019 08:36

Het huis is ontegensprekelijk van je moeder en haar broer. Dat staat buiten kijf. Maar je vader is op dat adres wél gedomicilieerd en woont er. Hij kan daar dus wel naar eigen goeddunken blijven wonen als je moeder geen stappen onderneemt. Anderzijds kan hij nooit de woning claimen als eigendom of in verdeling. Want die is niet van hem. Eerste vraag: zijn je ouders wettelijk of feitelijk samenwonend? Als ze feitelijk samenwonend zijn (zonder geregistreerd samenwoningscontract)dan is deze woning niet de gezinswoning en kan hij daar ook geen rechten aan ontlenen en verblijft hij onder de vorm van "bezetting ter bede". Je moeder kan dan (bij de vrederechter dacht ik) zijn uitwijzing uit haar woonst vragen. Meestal staat de rechter dan een periode toe van een 3tal maanden zodat uw vader een andere woonst kan zoeken.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”