Wie wordt best het hoofd van het gezin?

Dominique Houtave
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wie wordt best het hoofd van het gezin?

#1 , 30 mar 2019 08:15

Best,
Ik en mijn dochter van 24jaar zouden graag gaan samen wonen met mijn tante. Mijn tante haar woning kan officieel, denken wij niet , in twee woonstijl verdeeld worden. In praktijk kan dit wel.
Als wij een gezin vormen en beiden voor mijn dochter zorgen, wie wordt dan best gezinshoofd?
En kan dat überhaupt?
Mvg
Dominique

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 30 mar 2019 12:23

In principe bestaat de term "gezinshoofd" niet meer. Men gebruikt de term "referentiepersoon". Dat is diegene die voor de gemeentelijke zaken beschouwd wordt als contactpersoon van de huishouding waar een aantal personen onder 1 domicilie-adres wonen. Voor de mutualiteit is er geen gezinshoofd voor mensen die niet onder hetzelfde "boekje" vallen. Dan zijn die personen allemaal zelf verantwoordelijk voor hun dossier of de kinderen die nog onder zijn/haar verantwoordelijkheid staan (niet afgestudeerd) . Voor een mogelijke uitkering 'ziekte-uitkering, invaliditeit, werkloosheid) wordt men dan wel als samenwonend beschouwd, maar niemand van de samenwonenden is dan het gezinshoofd.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”