Hoe van woning in onverdeeldheid afkomen?

GregoireI
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hoe van woning in onverdeeldheid afkomen?

#1 , 29 mar 2019 11:49

Goede dag allemaal,

Partner en ik zijn uit mekaar, zij wil nu niet uit de gemeenschappelijke woning, waar mijn inkomsten van de voorbije 15 jaar in zijn gegaan. Ze stelt voor me uit te kopen voor een lachwekkend laag bedrag, dus begrijp ik dat er niets anders op zit dan via de rechtbank uit onverdeeldheid te treden.

Kan ik pro deo bijstand krijgen daarvoor? Ik ben namelijk zonder job gevallen.

Of kan ik die procedure aanvatten zonder advocaat? Waar kan ik terecht om dat verzoekschrift op te stellen ? Het betreft hier arrondissement Antwerpen

Alvast veel dank

GregoireI

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 mar 2019 12:08

Waren jullie getrouwd?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

GregoireI
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2019 14:36

Neen, niet getrouwd of wettelijk samenwonend.

Feitelijk samenwonend.

Bedankt alvast.

Reclame

GregoireI
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2019 14:37

Kan iemand helpen ?

Alvast bedankt

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2019 14:52

Indien inkomen, voldoet aan de norm, zou pro deo kunnen, op zittingdagen van de advocaten , je beurt afwachten, is de plaats van inschrijving, je kan ook eens googlen waar pro deo te vinden in je woonplaats

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 apr 2019 16:23

Enkel maar geen job hebben is niet voldoende voor een Pro-deo. Je mag ook niet teveel spaarcentjes hebben of eigendom


Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 08 mei 2019 13:49

Als de woning gemeenschappelijk aangekocht werd - maw er staat niets in een notariële akte die een meerinbreng van de ene of de andere akteert - dan is de woning van elk de helft. Dit staat los van t feit dat de ene partner er meer geld in stak dan de andere.

Je vermindert de huidige verkoopwaarde met het openstaand kapitaal van de lening en de helft daarvan is +- de uitkoopsom.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”