Overname appartement tgv stopzetting relatie

Draweel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overname appartement tgv stopzetting relatie

#1 , 21 mar 2019 12:53

Beste,

in juni 2017 kochten ik en mijn vriendin samen een (nieuwbouw)appartement. De relatie is nu stopgezet.
ik wens het appartement (indien mogelijk bij de bank) over te nemen.

Feiten:

-Wij zijn feitelijk samenwonend, ongehuwd.
-Ik bracht 50 000€ eigen inbreng in, mijn vriendin 0€ (zij heeft een schulderkentenis van 25 000€ afgetekend, via notaris beschreven)
-Totale kosten aankoop 311 000€ (incl. btw op het gebouw en registratierechten op de grond,... all-in) (--> 296560€ (incl. btw, ex. registratierechten) is aankoop appartement, al de rest zijn kosten notaris, bank etc...)
-Leningaflossing 1200€/maand, ieder steeds de helft betaald.
-Btw was 38 000€ , registratierechten op de grond was 5200€
-Nog samen 10 000€ verbeteringswerken laten uitvoeren
-Meubels en inboedel ook samen aangekocht.
-Totale kosten krediet bij de bank was 4400€
-We komen nu nog goed overeen, ik wens dit zo te houden maar weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt.

Vragen:

-Waar moet ik op letten?
-Welke kosten zijn er voor mij extra aan verbonden als ik beslis het appartement zelf te houden
-Ik heb een goede job met firmawagen etc., kan ik zomaar de bank vragen de volledige lening over te nemen of gaan ze hier moeilijk over doen?
-Stel dat ik niet in de mogelijkheid ben het zelf te houden (financieel gezien), wat dan?


Extra weetje:
-ik ben ervan op de hoogte dat indien het appartement voor december 2019 verkocht wordt, de BTW recupereerbaar is maar wens liever niet te verkopen omdat het geld van alle andere kosten dan in de vuilbak gesmeten is.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding