Overlijden alleenstaande vader met 2 schoolgaande kinderen

Withofs Lieve
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overlijden alleenstaande vader met 2 schoolgaande kinderen

#1 , 13 mar 2019 13:33

Beste,

Mijn ex-echtgenoot ligt op sterven en heeft niets in orde.
Hij zit in een collectieve schuldbemiddeling, heeft geen hospitalisatieverzekering en geen overlijdensverzekering.
Samen hebben wij nog 2 schoolgaande dochters waarvan de oudste (22 jaar) haar domicilie bij haar papa heeft staan. De jongste (17 jaar) staat bij mij gedomicilieerd en voor beide dochters is er co-ouderschap.
Wat moet er gebeuren zodat de kinderen niet moeten opdraaien voor alle openstaande facturen, ziekenhuiskosten en begrafeniskosten?
Er word ons gezegd dat ze naar een notaris moeten gaan voor de erfenis te weigeren.
En er word ons gezegd van naar het OCMW te gaan maar hoe zit dat dan met alle persoonlijks spulletjes van de kinderen?
Er word ons vertelt dat zij totaal niets uit het appartement van hun papa mogen halen want dat ze dan de erfenis (=alle schulden) aanvaarden?
Wat mogen wij zeker niet doen en wat moeten we doen?
Ikzelf ben hertrouwd.

Mvg,
Lieve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 mar 2019 13:51

Uw kinderen moeten die erfenis alleszins weigeren.
Daar is de tussenkomst van de vrederechter voor nodig.
Gelukkig maar, die zal de rechten van de kinderen vrijwaren.
Niets in bezit nemen van de erfenis!

Voor de begrafenis en de ziektekosten u best naar OCMW richten.
Zelf niets ondertekenen bij begrafenisondernemer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 mar 2019 16:23

Waarom zou die dochter haar eigen spullen niet uit het appartement mogen halen, zoals kleren, schoolgerief en derg. Natuurlijk niets dat van vader is.
Wend u tot een notaris, die moet alleszins tussenkomen wegens de minderjarige.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”