Gevolgen van bigamie

FreelancerIT
Topic Starter

Re: Gevolgen van bigamie

#31 , 22 jul 2013 13:35

Maar dan moeten ze zich ook beiden neerleggen bij de gevolgen van hun gedrag.
Mee eens, maar op zich hier geen probleem.
sorry ik wou hier helemaal geen dingen opsolferen.
Ik ga er gewoon vanuit dat het kind bij uw vriend zeker niet gewenst is, gezien al die moeite om onder het vaderschap onderuit te geraken. Als het kind welkom is, dan hoeft er uiteraard geen enkel probleem te zijn om het kind te erkennen en zijn wettelijke bijdrage te leveren voor de opvoeding en onderhoud.
Het kind hier is niet ongewenst. Beide partijen hebben een sterke kinderwens, alleen wenst de mannelijke partij zijn wettelijke echtgenote er nog steeds buiten te houden, en probeert hij een redeijke alimentatie af te spreken "in het zwart".

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ze dat juist gaan doen, hij hoopt ook nog steeds toegang te verkrijgen tot zijn kind, maar gezien de situatie lijkt me dat niet echt realistisch.

But... Time will tell.
Er zijn geen medische redenen nodig om abortus te plegen in België. Wel is de periode beperkt tot de eerste 12 weken. Later mag er enkel nog worden ingegrepen indien het leven van de moeder in gevaar komt.
Aha... dat wist ik niet. Ik dacht dat er altijd een medische reden nodig was.
Natuurlijk is dat geen misdaad. We stenigen de vrouwen hier nog niet omdat ze buiten het huwelijk sex hebben, noch worden mannen hier gestenigd of gegeseld omdat ze vreemdgaan.

Ik heb het over de verantwoordelijkheid : de verantwoordelijkheid voor het kind dan wel: die moet samen gedragen worden. Lijkt me normaal: "2 volwassen partners die beiden hadden besloten om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken" moeten ook beiden de gevolgen dragen.
Zeer zeker... wat nu de kern van het probleem is. Zolang er geen kind was, was uiteengaan erg eenvoudig. Maar er is nu wel een kind, en dat zorgt voor problemen hier.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#32 , 22 jul 2013 13:57

Het kind hier is niet ongewenst. Beide partijen hebben een sterke kinderwens, alleen wenst de mannelijke partij zijn wettelijke echtgenote er nog steeds buiten te houden, en probeert hij een redeijke alimentatie af te spreken "in het zwart".
Een kind gaat niet weg. Je kan het ook niet naar de kringloop brengen als je het beu bent.
Een kind in het zwart hebben lijkt me nogal moeilijk.

Dan zou mevrouw de moeder wel héél dom moeten zijn om het kind officieel geen vader te laten hebben en dan maar accepteren dat hij maandelijks "vrijwillig" een som van vb. 400 euro zal betalen tot het kind gedaan heeft met studeren (24/25 jaar).

Kinderen worden ook groot en volwassen. Dan wordt het ook moeilijk om uit te leggen dat hij/zij enkel een papa "in 't zwart" had.

Ik begrijp weliswaar de ernst van het probleem, zeker vermits de wettelijke echtgenote onvruchtbaar is en er sprake is van adoptie. Te weten dat men dan in feite een biologisch kind heeft maakt de zaak dubbel pijnlijk.
Laatst gewijzigd door Mariette op 22 jul 2013 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Lightning

#33 , 22 jul 2013 13:59

..."in 't zwart", dat lijkt mij de deur openzetten voor chantage?

Reclame

Veebee

#34 , 22 jul 2013 14:09

Plus hoe ga je die financiële toestand 'in het zwart' regelen? Een maandelijkse domicilie? Je vriend is gehuwd dus hij kan volgens mij niet zomaar eventjes een privé rekening openen zonder medeweten van zijn vrouw om dat soort betalingen te regelen...
Komt nog bij dat hij een echt dubbelleven zal leiden waar banktransacties aan gelinkt gaan worden, zal niet lang duren vooraleer hij het zal kunnen uitleggen bij zijn vrouw vrees ik.

FreelancerIT
Topic Starter

#35 , 22 jul 2013 14:26

De details zijn mij onbekend. Ik heb zelf geen idee hoe ze het gaan regelen.

Ik verwacht een voornamelijk financiële regeling: elke maand x 100 euro naar haar rekening overschrijven, en er over op de hoogte gehouden worden. Echt deel uitmaken van het kind zijn/haar leven lijkt me moeilijk.

Chantage behoort inderdaad tot de mogelijkheden, maar mijn vriend kennende zal hij wel ergens nog een stok achter de deur hebben. Tenslotte is de toekomstige moeder niet helemaal onschuldig in het verhaal.

Veebee:
Ik heb nog nooit mijn vrouw moeten betrekken in mijn financiële transacties... Rekeningen openen gaat perfect op eigen houtje... Nu, ik ben wel getrouwd met "Scheiding van Vermogen en Goederen". Ik weet niet of dat een verschil maakt?

Veebee

#36 , 22 jul 2013 14:43

Ik denk dat dat laatste geen onbelangrijk detail is Freelancer ;)

Mariette

#37 , 22 jul 2013 16:35

Chantage behoort inderdaad tot de mogelijkheden, maar mijn vriend kennende zal hij wel ergens nog een stok achter de deur hebben. Tenslotte is de toekomstige moeder niet helemaal onschuldig in het verhaal.
De toekomstige moeder is niet getrouwd en had dus geen plicht van trouw tegenover een partner. Welke stok zou uw vriend achter de deur kunnen hebben?

FreelancerIT
Topic Starter

#38 , 22 jul 2013 20:49

Geen idee, maar er zal wel iets zijn....

FreelancerIT
Topic Starter

#39 , 23 jul 2013 00:32

Volgens mijn bank heeft dat er niets mee te maken. Getrouwd of niet, Huwelijkscontract of niet, mijn echtgenote heeft geen zaken met wat er op mijn rekening staat, en omgekeerd.

Mariette

#40 , 23 jul 2013 00:53

Volgens mijn bank heeft dat er niets mee te maken. Getrouwd of niet, Huwelijkscontract of niet, mijn echtgenote heeft geen zaken met wat er op mijn rekening staat, en omgekeerd.
dit lijkt me vreemd.
Indien gehuwd met gemeenschap van goederen (standaard huwelijkscontract) dan is sowieso de helft van wat op uw bankrekening staat haar eigendom. Het zou dan wel straf zijn dat de bank vindt dat ze niet hoeft te weten wat haar eigendom is.

FreelancerIT
Topic Starter

#41 , 23 jul 2013 12:38

Sjah... Je kan als gehuwde partner ook niet zomaar een kaart krijgen voor de rekening van je partner ;) Daar heb je nog altijd de explicitie toestemming van de partner in kwestie nodig.

Ik ben getrouwd mét huwelijkscontract en mét scheiding van Goederen en Vermogen. Mijn geld is en blijft mijn geld. Onder die regeling tenminste.

Ik geef gewoon door wat de bank mij ooit (wel niet met die woorden) gezegd heeft. :-)

Casis

#42 , 24 jul 2013 08:26

Misschien overbodig, aangezien uw vriend gekozen heeft, dit kan hij toch maar beter even in het achterhoofd houden.

Ik ken ook iemand die voor de Belgische staat getrouwd is en met iemand anders voor Islamitische kerk. Het probleem is dat de Islamistische kerk dit helemaal niet nakijkt. Dit toch zeker wanneer je even naar Marokko, Tuniesië, etc... gaat om dit huwelijk te voltrekken. Het klopt ook dat dit Islamitsche huwelijk voor onze westerse rechtspraak geen waarde heeft, maar voor de Islamische kerk met al zijn (familie) tradities is dit zeer belangrijk.... Dus als hij dit pad zou bewandelen dat hij er dan sterk rekening mee houd dat hij de familie van het meisje wel is onverwacht op bezoek kan krijgen..

Moest het mijn vriend zijn ik zou hem de raad geven om volwassen te worden. Uit heel het verhaal blijkt voor mij dat hij zeer egocentrisch in het leven staat. Zijn vrouw, vriendin, ongeboren en mogelijk adoptie kind hebben minimaal recht op met respect en met waarheid behandeld te worden. Alles opbiechten aan zijn vrouw en familie en enkele weken door de zure appel heen bijten maar zelfs voor hem zou het 'niet moet liegen' een opluchting moeten zijn...

Het klopt ook dat vreemdgaan en een kind (bewust) verwekken niet strafbaar is! Vervolgens niet alles in het werk stellen om kind een gelukkig en veilige thuis te geven, omdat het net even niet in je leven past, is voor mij het morele failliet van een persoon.

En voor FreelancerIT: het is mijn beste vriend geweest die mij 10 jaar geleden, toen ik het ook niet nauw nam met huwelijkse trouw, stevig aangepakt heeft en doen inzien waar ik allemaal mee bezig was.....

FreelancerIT
Topic Starter

#43 , 24 jul 2013 11:12

De situatie lijkt voorlopig onder controle. We hebben allemaal unaniem besloten om ons er niet meer mee bezig te houden. Hij is gewaarschuwd, de rest is nu aan hem.

Ik kan je houding ergens wel begrijpen Casis, jammer genoeg is het bij ons niet allemaal zo simpel. Hij mag zich dan nu als een egocentrisch kind gedragen, maar nog niet zo lang geleden heeft hij mij uit een even benarde situatie gered. We kennen elkaar ondertussen meer dan 30 jaar, hij weet hoe ik en de anderen er tegenover staan.

We zullen zien wat er gebeurd.... Van onze zakelijke plannen staat er (gelukkig) nog niets op papier, moest het de verkeerde richting uitgaan, dan kunnen wij hem snel genoeg er uit zetten om problemen voor ons te vermijden. Misschien zal hij ons dat kwalijk nemen, misschien niet... Maar als wij nu naar zijn echtgenote gaan, en haar de situatie uitleggen...

Het is een beetje kiezen tussen 2 pijnlijke uitwegen nu, wij verkiezen die uitweg waarin hij ons niets kan verwijten.

Incidently... hij wil deel uitmaken van het leven van zijn kind, en is bereid haar een mooi bedrag per maand te geven voor haar te helpen, zolang ze hem de toegang tot het kind niet weigert.

De toekomstige moeder blijft hier nogal weigerachtig over, en spreekt een "alternatieve" vader in gedachten te hebben. Wat ze daarmee bedoelt weten we niet.

Volledig moreel bankroet is hij niet, hij heeft zich gewoon in een wespennest gestoken en probeert zijn echtgenote er uit te houden. Zeker nu... volgende week hebben ze een belangrijke afspraak ivm. de adoptieprocedures.

Mariette

#44 , 24 jul 2013 11:35

Zeker nu... volgende week hebben ze een belangrijke afspraak ivm. de adoptieprocedures.
hij gaat dus valsheid in geschrifte plegen en tegen het adoptiebureau verklaren dat hij geen kinderen heeft?
Tegen dat die procedure rond is, is zijn kindje al geboren.

Casis

#45 , 24 jul 2013 13:34

Ik kan je houding ergens wel begrijpen Casis, jammer genoeg is het bij ons niet allemaal zo simpel. Hij mag zich dan nu als een egocentrisch kind gedragen, maar nog niet zo lang geleden heeft hij mij uit een even benarde situatie gered. We kennen elkaar ondertussen meer dan 30 jaar, hij weet hoe ik en de anderen er tegenover staan.
Dat siert je en ik wou ook geenszins insinueren dat je hem moeten laten vallen! En zoals iedereen zal hij buiten enkele slechte ook veel goede eigenschappen hebben. Soms heb je echter een echte vriend nodig om de waarheid te horen.
Incidently... hij wil deel uitmaken van het leven van zijn kind, en is bereid haar een mooi bedrag per maand te geven voor haar te helpen, zolang ze hem de toegang tot het kind niet weigert.
Een mooie maar naieve gedachten. Ik zie echt niet in hoe je deel kan uitmaken van het leven van een kind, zonder dat je vrouw en toekomstige andere kinderen te weten mogen komen...
De toekomstige moeder blijft hier nogal weigerachtig over, en spreekt een "alternatieve" vader in gedachten te hebben. Wat ze daarmee bedoelt weten we niet.
Tja haar verhaal begrijp ik al helemaal niet en klinkt een beetje dubieus, onderschat echter het verschil in moraal tussen ons en overtuigde Islamieten niet.
Volledig moreel bankroet is hij niet, hij heeft zich gewoon in een wespennest gestoken en probeert zijn echtgenote er uit te houden. Zeker nu... volgende week hebben ze een belangrijke afspraak ivm. de adoptieprocedures.
Als hij niet 'volwassen' genoeg is om voor dit gesprek alles aan zijn vrouw op te biechten, is hij niet klaar om (adoptie) vader te zijn...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”