Gevolgen van bigamie

FreelancerIT
Topic Starter

Re: Gevolgen van bigamie

#16 , 19 jul 2013 17:31

Hij wil het nog niet inzien denk ik. Hij denkt dat zijn vrouw openstaat voor een "ménage à trois". Of dat zo is weet ik niet, de Marokkaanse in elk geval niet.. die wil huisje, tuintje kindje en een man bij haar thuis.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter

#17 , 19 jul 2013 18:30

Hoe kan hij zijn kind trouwens erkennen?

VDG2

#18 , 19 jul 2013 18:39

Art. 319bis BW Wanneer de vader gehuwd is en een kind erkent dat is verwekt bij een vrouw van wie hij niet de echtgenoot is, moet die erkenning ter kennis van de echtgenoot of van de echtgenote worden gebracht.
Te dien einde, indien de akte van erkenning is opgemaakt door een Belgische ambtenaar van de burgerlijke stand of door een Belgische notaris, wordt een afschrift van de akte door hem verzonden bij een ter post aangetekende brief. Indien de akte niet is opgemaakt door een Belgische ambtenaar van de burgerlijke stand of door een Belgische notaris, wordt ze betekend bij deurwaardersexploot op verzoek van de vader, het kind of diens wettelijke vertegenwoordiger.
Totdat deze mededeling heeft plaatsgehad, kan de erkenning niet worden tegengeworpen aan de echtgenoot of de echtgenote, aan de kinderen geboren uit diens huwelijk met degene die het kind erkent en aan de kinderen die door de beide echtgenoten geadopteerd zijn.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#19 , 19 jul 2013 18:43

En nu meer praktisch? :p

VDG2

#20 , 19 jul 2013 18:52

Naar de burgerlijke stand gaan met de moeder en het kind erkennen. (Voor of na de geboorte) Ambtenaar doet de rest.

Mariette

#21 , 19 jul 2013 19:10

Neen, geen andere kinderen.

De plannen zijn er wel, alleen heeft de vrouw vruchtbaarheidsproblemen en ziet ze in vitro niet zitten. Ze zitten nu volop in de molen om adoptieouders te worden...
djeezes!
Als hij het kind bij "Fatima" wil of moet erkennen, dan gaat de dienst voor adoptie dat te weten komen en dan vrees ik dat zijn kansen op adoptie de dieperik in gaan.
Dan zal het wel "in vitro" moeten worden (tenzij hij zijn eigen kind adopteert en Fatima dat wil accepteren?).

FreelancerIT
Topic Starter

#22 , 20 jul 2013 12:37

Mijn vriend heeft dan gisteren de knoop doorgehakt: hij blijft bij zijn vrouw en laat zijn vriendin gaan. Nu is dat meisje uiteraard pissig...

Maar... ze blijft zwanger. Wat nu? Wat kan ze doen om hem te dwingen zijn kind te erkennen?

Hoe gaat dat in zijn werk?

Mariette

#23 , 20 jul 2013 14:26

ze kan een DNA test (vaderschapstest) afdwingen na de geboorte. Indien bewezen werd dat hij de biologische vader is, wordt hij verplicht het kind mee te onderhouden en voor zijn/haar opvoeding in te staan.

Hij had maar een regenjasje moeten gebruiken.

FreelancerIT
Topic Starter

#24 , 20 jul 2013 19:47

Wat als hij dit weigert? Men kan tenslotte niemand dwingen vadertje te spelen. Zij had maar de pil moeten nemen zou ik als man zeggen :p Met een regenjasje om had hij even goe dkunnen thuis blijven, zelfde graad van bevrediging :-)

Mariette

#25 , 20 jul 2013 19:51

Wat als hij dit weigert? Men kan tenslotte niemand dwingen vadertje te spelen. Zij had maar de pil moeten nemen zou ik als man zeggen :p Met een regenjasje om had hij even goe dkunnen thuis blijven, zelfde graad van bevrediging :-)
Jammer voor uw vriend, maar de wet zegt toch iets anders. En vermits hij geen koning is, kan de rechter van hem wèl eisen dat hij DNA afstaat.

Blijkbaar heeft noch U noch uw vriend ooit al van bescherming tegen AIDS gehoord? En trouwens zijn BEIDE partners verantwoordelijk, net zoals BEIDEN verantwoordelijk zijn voor het onderhoud en opvoeding van het kind.

Hij kan met haar misschien nog net op tijd (13 weken?) bespreken of abortus geen optie is?

Dàt zijn nu eenmaal de mogelijke gevolgen van vreemdgaan zonder voorzorgen.

bartvdv

#26 , 20 jul 2013 20:26

Je kan de man niet dwingen om DNA af te staan voor een vaderschapstest. Het staat de rechter wel vrij om daaruit conclusies te trekken.

j.demoor

#27 , 21 jul 2013 08:42

“Tot 1987 was overspel strafbaar. In dat jaar werd het misdrijf overspel afgeschaft.[1]
Tussen echtgenoten blijft trouw vandaag nog steeds een wettelijke verplichting. Artikel 213 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek luidt immers: "Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.". Indien overspel sinds 1987 niet meer strafbaar is, stelt zich wel de vraag hoe de overtreding van de wettelijke plicht tot trouw kan gesanctioneerd worden.
Tot 1 september 2007 [2] was overspel een grond tot echtscheiding. Tot die datum bepaalde art. 229 van het Burgerlijk Wetboek immers het volgende: "Ieder der echtgenoten kan echtscheiding vorderen op grond van overspel door de andere echtgenoot gepleegd.". Art. 229 § 1 van het Burgerlijk Wetboek werd door de nieuwe echtscheidingswet van 27 april 2007 als volgt vervangen: "De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer de voortzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting.".
Het bewijs van overspel kan worden geleverd door vaststelling van een gerechtsdeurwaarder. De echtgenoot of zijn advocaat moet daarvoor een verzoekschrift richten tot de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg. De voorzitter van de rechtbank kan een gerechtsdeurwaarder aanstellen om hem toe te laten, vergezeld van een officier of een agent van gerechtelijke politie, een bepaalde plaats of bepaalde plaatsen binnen te gaan om de nodige vaststellingen te doen die wijzen op overspel. De gerechtsdeurwaarder mag geen vaststelling doen tussen 21 uur en 5 uur. Alle regels over de vaststelling van het overspel door een gerechtsdeurwaarder staan beschreven in art. 1016bis van het Gerechtelijk Wetboek.”(http://nl.wikipedia.org/wiki/Echtbreuk" onclick="window.open(this.href);return false;).

“Art.336.Het KIND wiens afstamming van vaderszijde niet vaststaat, kan van degene die gedurende het wettelijke tijdvak van de verwekking met zijn moeder gemeenschap heeft gehad, een onderhoudsbijdrage vorderen op grond van artikel 203, § 1.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FreelancerIT
Topic Starter

#28 , 22 jul 2013 01:00

Jammer voor uw vriend, maar de wet zegt toch iets anders. En vermits hij geen koning is, kan de rechter van hem wèl eisen dat hij DNA afstaat.
Zoiets had ik vernomen, maar als ik uw confrater mag geloven zou het toch niet zo eenvoudig zijn. Kan u me even kort schetsen hoe dat dwingen zou gebeuren en wat de gevolgen daarvan zijn?
Blijkbaar heeft noch U noch uw vriend ooit al van bescherming tegen AIDS gehoord?
Jawel, maar blijkbaar luist u liever naar paniekzaaierij hieromtrent dan de feiten op zich...
En trouwens zijn BEIDE partners verantwoordelijk, net zoals BEIDEN verantwoordelijk zijn voor het onderhoud en opvoeding van het kind.
Niemand hier ontkent dat.... Zijn (ondertussen ex-)vriendin is zeker geen onschuldige in dit verhaal...
Hij kan met haar misschien nog net op tijd (13 weken?) bespreken of abortus geen optie is?
EXCUSEER? Ik weet niet of u hier bij stil staat, maar hier gaat u wel erg uw boekje te buiten. Bovendien, moet men in België geen medische reden hebben voor een abortus? Zo ver ik weet is het kind in deze situatie zeker niet ongewenst.
Dàt zijn nu eenmaal de mogelijke gevolgen van vreemdgaan zonder voorzorgen.
Dit is het eindresultaat van geregeld seksueel contact tussen 2 volwassen partners die beiden hadden besloten om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken. Zo ver ik weet: GEEN MISDAAD.

mava105
Juridisch actief: Nee

#29 , 22 jul 2013 09:49

[Dit is het eindresultaat van geregeld seksueel contact tussen 2 volwassen partners die beiden hadden besloten om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken. Zo ver ik weet: GEEN MISDAAD.
Maar dan moeten ze zich ook beiden neerleggen bij de gevolgen van hun gedrag.

Mariette

#30 , 22 jul 2013 10:47

EXCUSEER? Ik weet niet of u hier bij stil staat, maar hier gaat u wel erg uw boekje te buiten. Bovendien, moet men in België geen medische reden hebben voor een abortus? Zover ik weet is het kind in deze situatie zeker niet ongewenst.
sorry ik wou hier helemaal geen dingen opsolferen.
Ik ga er gewoon vanuit dat het kind bij uw vriend zeker niet gewenst is, gezien al die moeite om onder het vaderschap onderuit te geraken. Als het kind welkom is, dan hoeft er uiteraard geen enkel probleem te zijn om het kind te erkennen en zijn wettelijke bijdrage te leveren voor de opvoeding en onderhoud.

Er zijn geen medische redenen nodig om abortus te plegen in België. Wel is de periode beperkt tot de eerste 12 weken. Later mag er enkel nog worden ingegrepen indien het leven van de moeder in gevaar komt.
Dit is het eindresultaat van geregeld seksueel contact tussen 2 volwassen partners die beiden hadden besloten om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken. Zo ver ik weet: GEEN MISDAAD.
Natuurlijk is dat geen misdaad. We stenigen de vrouwen hier nog niet omdat ze buiten het huwelijk sex hebben, noch worden mannen hier gestenigd of gegeseld omdat ze vreemdgaan.

Ik heb het over de verantwoordelijkheid : de verantwoordelijkheid voor het kind dan wel: die moet samen gedragen worden. Lijkt me normaal: "2 volwassen partners die beiden hadden besloten om geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken" moeten ook beiden de gevolgen dragen.

PS. / ik ben geen jurist

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”