Mijn feitelijk samenwonende vriendin bedriegt mij

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Mijn feitelijk samenwonende vriendin bedriegt mij

#16 , 19 sep 2011 23:03

Het is zelfs bij een kraken van een pand dat de politie ook niet binnenmag. Ze zal daarvoor een bevelschrift moeten hebben.
Ik herinner me (uit mijn studententijd) de inval van de toenmalige rijkswacht in een villa achter een groot Antwerps ziekenhuis. 8_)
Bij inval werden hippies betrapt met jointjes .... groot artikel in de kranten ....maar daarna in beroep werd alles van tafel geveegd gezien rijkswacht niet beschikte over enig bevelschrift.
(Later heeft men de drugswet aangepast zodat men wel binnenkom als er in groep drugs werden).
Een gebouw in Antwerpen was gekraakt (eigendom van 't'stad') - bezetters met bevel eruit gezet.
Stadsdiensten moesten de ramen nog komen dichtmaken. Wel ondertussen waren andere krakers bezig terug binnen te dringen en de ter plaatse geroepen politie is buiten blijven staan gezien de krakers door het raam 'zegden' dat het hun woning was. Einde verhaal.
Of men eigenaar of wettelijke huurder is VANAF het ogenblik dat uw belangen daar zijn is het UW woning en kan alleen een rechter u daar buiten zetten. Al het andere is strafbaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#17 , 20 sep 2011 10:08

Dat is de reden waarom ik mijn bezoekers steeds vraag hun meubelen buiten op het trottoir te laten staan. Echter: Alvorens men zich ergens kan domiciliëren doet de wijkagent een onderzoek. Ik kan me moeilijk inbeelden dat hij zal meewerken aan kraken van een huis.
Als de kraker een adreswijziging aanvraagt en de wijkagent stelt vast dat de kraker wel degelijk op dat adres woont, kan de wijkagent niets anders doen dan de aanvraag te aanvaarden en kan de gemeente de adreswijziging niet tegenhouden.

Franciscus

#18 , 20 sep 2011 10:13

In principe schrijft de gemeente in en wordt de politie daarna op pad gestuurd om te gaan zien of betrokkene er wel woont.

Reclame

jojan

#19 , 20 sep 2011 10:17

De gemeente schrijft voorlopig in (in het rijksregister komt er een vermelding van adreswijziging bij het oude adres) de adreswijziging is pas definitief op het moment van de vaststelling door de wijkagent (althans zo zou het moeten zijn - in sommige gemeenten gebeurt dat onderzoek door de wijkagent niet of nauwelijks).

Uit de FAQ op de website van het Rijksregister - vraag 14:
Zijn de gemeenten ertoe gehouden de personen die bepaalde woningen "kraken", in hun registers in te schrijven?
29.03.2010 14:57:36

Aangezien de bepaling van de hoofdverblijfplaats op een feitelijke situatie gebaseerd is, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar, kan een gemeentebestuur de inschrijving in de bevolkingsregisters van personen die zonder toestemming of recht hun effectieve verblijfplaats in onbewoonde gebouwen gevestigd hebben, niet weigeren. Deze inschrijving is nochtans nooit gelijk aan een machtiging om de bovengenoemde gebouwen te bezetten.

Bovendien moeten de eigenaars bij de vrederechter de uitzetting van de krakers eisen, overeenkomstig artikel 591 van het Gerechtelijk Wetboek.

http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... _a_8_a09fa" onclick="window.open(this.href);return false;

Teensliper

#20 , 05 jan 2017 18:54

Gewoon ander slot plaatsen en opgelost.

Teensliper

#21 , 05 jan 2017 18:56

gewoon ander slot plaatsen en opgelost

eylis

#22 , 05 jan 2017 20:19

teenslipper, deze topic dateert van 5 jaar geleden. Dat probleem is al heel lang opgelost....

Franciscus

#23 , 05 jan 2017 20:28

En uw oplossing zou als een boemerang terug in uw gezicht komen - heb met die problematiek iets te veel ervaring gehad.
Dus zeker niet doen. De enigste correcte weg is via vrederechter...of partijen moeten onderling overeenkomen en overeenkomst tekenen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”