Het erkennen van een kind staat los van het al dan niet samenwonen of getrouwd zijn. Het gebeurt maar al te vaak dat er 'buitenechtelijke' kinderen geboren worden.Ik woon in het buitenland en heb een kind met mijn vriendin hier die ik wil erkennen. Ongelukkig genoeg heeft ons kindje een hartafwijking en moet ik zo snel mogelijk de erkenning van mijn zoontje in orde maken zodat hij de Belgische nationaliteit krijgt en ter verzorging naar Belgie kan want behandelling hier is niet mogelijk. Mijn ex vriendin weigerd echter om onze wettelijke samenwoonst te ontbinden en ik kan het ook niet eenzijdig doen omdat ik in azie woon momenteel en niet eens snel over en heen kan vliegen. Nu is die ontbinding van de samenwoonst geen prioriteit maar wel de erkenning van mijn kindje. Niemand, nog de gemeente, noch de ambassade kan mij een antwoord geven of dit wettellijk samenwoonstcontract een belemmering gaat zijn om de erkenning in orde te krijgen. Ik verllies dus kostbare tijd voor mijn zoontje en moet desnoods over en heen vliegen (enkele reis 20 uur of meer) enkel en alleen om die samenwoonstovereenkomst te verbreken en haar dit bij deurwaarder te laten weten. Natuurlijk indien dit geen belemmering is voor de erkenning van mijn zoontje hoef ik dit niet te doen.
Dringende vraag dus is : Kan ik als wettelijk samenwonende met een vriendin een erkenning van een kind doen bij een andere vrouw?[/b]Met hartelijke dank voor wie mij een snel antwoord op deze vraag kan bieden want als ik de aanvraag voor mijn zoontje indien met een status als wettelijk samenwonende en het dossier komt terug verlies ik zeker een maand voor zijn paspoort klaar is, rampzalig
Vraag blijft dus, kan ik als wettelijk samenwonende een kind bij een andere vrouw erkennen zonder haar toestemming
“Art.61.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende de vaststelling...van vaderschap...indien :1° het kind bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft;2° de persoon van wie het vaderschap of moederschap wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 3° het kind en de persoon van wie het vaderschap of moederschap wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering Belg zijn.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).
‘Ik woon in het buitenland’ houdt in dat u uw ‘gewone verblijfplaats’ niet in België hebt,zodat de Belgische rechters niet bevoegd zijn.
“Art.62.§ 1. De vaststelling...van het vaderschap...van een persoon worden beheerst door het recht van de Staat waarvan hij de nationaliteit heeft bij de geboorte van het kind of, indien de vaststelling het resultaat is van een vrijwillige handeling, bij het verrichten van die handeling.”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).
‘Mijn ex vriendin weigerd echter om onze wettelijke samenwoonst te ontbinden’ heeft hierop geen invloed.
“Art.1476...§2...De eenzijdige verklaring van de beëindiging (van wettelijke samenwoning) wordt overhandigd...aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats van de partij die de verklaring aflegt...”(Burgerlijk Wetboek).
‘Ik woon in het buitenland’ (= uw woonplaats) houdt mijns inziens in dat u deze verklaring kan overhandigen aan de Belgische ambassade in dat land.