gehuwd zijn en toch een andere verblijfplaats hebben

jokkereyngout
Topic Starter
Berichten: 1

gehuwd zijn en toch een andere verblijfplaats hebben

#1 , 17 jul 2010 09:33

Wij hebben de woning naast onze woning gekocht en verhuren die nu als vakantiewoning. Wij kregen nu echter een brief voor belasting op leegstand. Kunnen wij als gehuwden een van ons op het andere huis domicilieren? Er een tweede verblijf van maken is ook een optie maar dan moeten wij jaarlijks belastingen betalen. Of is er nog een andere mogelijkheid?

MVG, Jokke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8852

#2 , 17 jul 2010 11:30

Dat vind ik nu een vreemd voorval. Ben je zeker dat die brief geen vergissing is? Heb je deze 2e woning wel degelijk aangegeven als "vakantiewoning" onder het statuut "toeristisch logies"?
Het spreekt vanazelf dat vakantiewoningen niet permanent bewoond worden. Dus ik geloof dat je de instantie die deze brief stuurde gewoon de bewijzen van vakantieverhuring moet kunnen voorleggen.
Strikt genomen kan je je domicilie (als gehuwde) op de woning naast de jouwe wel vastleggen, maar daar zijn een aantal consekwenties aan verbonden:
- de kwartieragent komt kijken of je daar wel woont: dus er moeten sporen zijn van bewoning. En dan kan een onderzoek gestart worden als blijkt van niet.
- hoe zit dat met de belastingen? opsplitsing?

Ik denk dat die brief echt ten onrechte is. Misschien heb je niet zoveel verhuringen gehad dit jaar vanwege de economische crisis? Ook dat moet uit te leggen zijn, want voor vele verhuurders is dat zo en die krijgen geen belasiting op legstand voorgeschoteld.
Neen, je domiciliering wijzigen zal alleen méér problemen geven, vrees ik.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 17 jul 2010 11:57

Wij hebben de woning naast onze woning gekocht en verhuren die nu als vakantiewoning. Wij kregen nu echter een brief voor belasting op leegstand. Kunnen wij als gehuwden een van ons op het andere huis domicilieren? Er een tweede verblijf van maken is ook een optie maar dan moeten wij jaarlijks belastingen betalen. Of is er nog een andere mogelijkheid?

MVG, Jokke
Als de woning verhuurd is volstaat het toch om het huurkontrakt te tonen als bewijs? Begrijp uw laatste zin wel niet: het is uw tweede woning en u moet die alsdusdanig ook aangeven in uw belastingsaangifte. Het maakt geen verschil uit fiscaal of je die woning nu zelf gebruikt als tweede woning of ze verhuurt aan een derde, hetzij als domicilie, hetzij als tweede verblijf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 17 jul 2010 13:46

- de kwartieragent komt kijken of je daar wel woont: dus er moeten sporen zijn van bewoning.
Dat doen ze NIET overal hoor!
Toen ik mijn huis kocht, ook een adresverandering aangevraagd en blijkbaar heeft de wijkagent zijn kat gestuurd en ik woon in Antwerpen.

Franciscus
Berichten: 38728

#5 , 24 jul 2010 18:45

Lex ...u woonde misschien al in Antwerpen dan is dat een 'binnenwaartse' verhuis.

Wij huurden een appartement boven de zaak en kregen dan belasting 2de verblijf - onze zoon studeerde toen en kreeg een 'kotadres' - zaak opgelost.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”