huis

stkve
Topic Starter
Berichten: 1

huis

#1 , 07 jun 2010 08:33

Wij zijn momenteel feitelijk samenenwonend (huren) en hebben niet meteen plannen om te huwen. Ik krijg een huis geschonken door mijn grootouders (ouders akkoord). Gezien wij dit wensen te verbouwen zouden mijn vriend en ik samen een lening aangaan. De vraag die wij ons stellen is wat als wij uit elkaar gaan? Heeft hij dan recht op het deel van de lening dat hij reeds afbetaalde?

Stel dat we een verdeling opzetten en hij 1/4de eigenaar wordt, hoe worden de zaken dan geregeld indien wij uit elkaar zouden gaan?

Hoe worden zulke samen meestal geregeld als één van de partners een huis heeft: betaald de andere huur om de lening mee af te lossen? Kan je samen een lening aangaan ook al is de partner geen eigenaar? Hoe worden zulke zaken het beste of in de meeste gevallen geregeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 jun 2010 12:03

Het u geschonken huis blijft uw EIGEN vermogen. De lening die u samen aangaat blijft een ‘onverdeeldheid’

“Art.555. Indien de beplantingen, gebouwen en werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden...Indien de eigenaar verkiest die beplantingen en gebouwen te behouden, moet hij de waarde van de materialen en het arbeidsloon vergoeden, zonder dat de min of meer belangrijke vermeerdering der waarde, die het erf kan hebben verkregen, in aanmerking komt...”(Burgerlijk Wetboek).

De onverdeeldheid(=derde) die hieraan werken uitvoert met haar materialen,kan aanspraak maken op de toepassing van voornoemd art.555.

U kan ook uw eigen huis gedeeltelijk verkopen aan uw partner.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”