moetwillige pesterijen van een echtgenoot ...

fjldurodie
Topic Starter
Berichten: 11

moetwillige pesterijen van een echtgenoot ...

#1 , 31 mei 2010 10:26

Ik had een vraag betreffende de (pricipiele basis) rechten van een echtgenoot die de moetwillige pesterijen van haar/zijn wederhelft moet ondergaan.

Deze pesterijen omvatten
- het blokeren van de lavobo afloop met toilet papier,
- een autowrak voor de garage laten staan welke het in en uitrijden bemoeilijkt,
- het weigeren van het klaargemaakte eten en zelf eten maken doch nooit voor de extra vaat te zorgen,
- het monopolizeren van de televisie,
- het weigeren een nieuwe warm water installatie aan te schaffen hoewel de bestaande 30+ jaar oud is en waarschijnlijk volledig verkalk is,
- het achterlaten van urine in huis (incontinentie doch geen bereidheid de last te minimalizeren)
- scheld partijen ...

Het betreft een ouder koppel (75+ jaar) waarvan de relatie reeds 10-tallen jaren verzuurd en verziekt is.

Er is mij verteld dat de lijdende partner dan het huis maar moet verlaten. Is dit zo en er er werkelijk geen mannier om de pesterijen te documenteren en de dader ervan voor zijn verantwoordlijkheid te stellen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chrisd
Berichten: 179

#2 , 31 mei 2010 15:14

Er is mij verteld dat de lijdende partner dan het huis maar moet verlaten. Is dit zo en er er werkelijk geen mannier om de pesterijen te documenteren en de dader ervan voor zijn verantwoordlijkheid te stellen ?
Vrees, dat dit laatste klopt; immers: welke overtreding van welk strafbaar feit??
Voor (heel veel van) dit soort verhalen zie het (Nederlandse) NPS Lotgenoten Forum.

fjldurodie
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 31 mei 2010 16:19

Hmmm ... ik dacht dat pesten strafbaar (geworden) was ... maar misschien niet binnen het huwelijk dan.
Wat zou wel een strafbare pesterij zijn (bvb in opgesomde lijst) ?
Hoe moet men dit (laten) documenteren ?

In geval de lijdende partner tot scheiden overgaat (het betreft een huwelijk zonder contract, het huis, welke door de lijdende partner in orde wordt gehouden, is reeds eigendom van enige dochter en koppel heeft er het vruchtgebruik van) : hoe wordt dan bepaald wie thuis mag blijven en wie weg moet. Zijn de pesterijen een grond om zulke beslissing te nemen ? Moet hier tegenover een financiele compensatie staan ?

Of anders wanneer en in welke omstandigheden kan een psychiatrisch/psychologisch onderzoek (van beide partners) vorderen en zijn die resultaten bvb bruikbaar om de partner die zich misdraagd te laten opnemen ?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 02 jun 2010 00:00

Hmmm ... ik dacht dat pesten strafbaar (geworden) was ... maar misschien niet binnen het huwelijk dan.
Wat zou wel een strafbare pesterij zijn (bvb in opgesomde lijst) ?
Hoe moet men dit (laten) documenteren ?

In geval de lijdende partner tot scheiden overgaat (het betreft een huwelijk zonder contract, het huis, welke door de lijdende partner in orde wordt gehouden, is reeds eigendom van enige dochter en koppel heeft er het vruchtgebruik van) : hoe wordt dan bepaald wie thuis mag blijven en wie weg moet. Zijn de pesterijen een grond om zulke beslissing te nemen ? Moet hier tegenover een financiele compensatie staan ?

Of anders wanneer en in welke omstandigheden kan een psychiatrisch/psychologisch onderzoek (van beide partners) vorderen en zijn die resultaten bvb bruikbaar om de partner die zich misdraagd te laten opnemen ?
Er staat geen strafbaar feit in de opsomming.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38728

#5 , 04 jun 2010 14:08

toch wel ... psychische druk --- kan beschouwd worden als IFG.
Ik raad aan om naar de dienst slachtoffer zorg van uw politiezone te stappen - daar na na verhaal zal men u helpen de aangifte te formuleren via de IFG dossierbeheerder.
Ook via de vrederechter kunnen er maatregelen getroffen worden.
(IFG Antwerpen 03/320.92.30)

Dit alles los van het feit dat er ook via de wet geestelijke gezondheid kan opgetreden worden ( niet strafbaar).
Het gaat dan over maatregelen die niet dringend ( vrederechter) of dringend (procureur - politie) kunnen genomen worden

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”