Huurcontract eindigen: vrouw niet akkoord man akkoord

Cynthia01
Topic Starter
Berichten: 4

Huurcontract eindigen: vrouw niet akkoord man akkoord

#1 , 18 mei 2010 21:03

Hallo iedereen,

Een vriendin van me (eigenlijk mijn bovenbuur)
Woont nu ongeveer zo'n 2 maanden boven mij met huurcontract op haar naam en de naam van haar vriend.

Haar vriend maakt niet anders als ruzie met haar en heeft de relatie stopgezet. Zij zou hem de relatie graag terug hervatten maar hij wilt niet.
Zij aanvaardt dit maar wil het appartement wel houden.

Nu wil hij het contract stopzetten (alleszins laten weten dat hij er niet meer zal wonen). Zij is gaan vragen aan de huisbaas of ze een contract mag hebben op haar naam, antwoord huisbaas: ' Neen je hebt een kat, doe je kat weg en je mag blijven )

Even vergeten meedelen; in zowel hun als het mijn staat dat wij geen huisdieren mogen hebben.

Hij is ook gaan vragen aan de huisbaas of hij mag blijven antwoord : " neen ga aub gewoon alle twee weg.



Nu vraagt zij zich af of ze mag blijven, of wat er gebeurt als hij naar het immokantoor "zijn naam gaat laten verwijderen" of zij in het app kan blijven ? is er een eventuele oplossing want ze wilt het appartement echt niet laten ?

Hoop op jullie reacties..

Groetjes !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 18 mei 2010 23:49

Een naam van een huurder schrappen uit een contract kan slechts op 2 manieren:

- via een gedateerd schrijven dat wordt ondertekend door alle partijen en waarin duidelijk te lezen staat dat iedereen (huurders en verhuurder(s))zich akkoord verklaard dat x zich vanaf datum Y terugtrekt uit het huurcontract en A alleen het pand verder blijft huren. Deze verklaring dient dan onmiddellijk als bijlage bij het originele contract geregistreerd te worden. Dit lijkt me hier uitgesloten gelet op de houding van de huisbaas.

- Via het vredegerecht. Ook hier maakt u niet veel kans aangezien het de huisbaas is die zich niet akkoord verklaart. In essentie is het zich terugtrekken van één huurder hetzelfde als een contractbreuk. Het huurcontract komt in feite te vervallen. Als de overblijvende huurder(s) en de huisbaas akkoord zijn kan de vrederechter beslissen dat he contract wordt voortgezet met de overblijvende partijen.
Als de huisbaas echter weigerachtig staat tegenover het afsluiten van een nieuw contract met de overblijvende huurder(s), want het gaat hier in essentie om een nieuw contract, dan zal de vrederechter eerder het contract gewoonweg verbreken. Hij is immers niet bij machte om een verhuurder te verplichten aan iemand te verhuren.

Conclusie van het verhaal: raad uw vriendin aan met de huisbaas tot een akkoord te komen om het pand zonder schadevergoeding te verlaten en tracht een termijn af te spreken die ze krijgt om een nieuw huurpand te vinden.

Dat of ze blijft het pand huren tot één van de andere partijen, vriend of huisbaas, naar de vrederechter trekt en dan zou dat kosteloos vertrekken wel eens ernstig in het water kunnen vallen.

Cynthia01
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 mei 2010 19:01

Een naam van een huurder schrappen uit een contract kan slechts op 2 manieren:

- via een gedateerd schrijven dat wordt ondertekend door alle partijen en waarin duidelijk te lezen staat dat iedereen (huurders en verhuurder(s))zich akkoord verklaard dat x zich vanaf datum Y terugtrekt uit het huurcontract en A alleen het pand verder blijft huren. Deze verklaring dient dan onmiddellijk als bijlage bij het originele contract geregistreerd te worden. Dit lijkt me hier uitgesloten gelet op de houding van de huisbaas.

- Via het vredegerecht. Ook hier maakt u niet veel kans aangezien het de huisbaas is die zich niet akkoord verklaart. In essentie is het zich terugtrekken van één huurder hetzelfde als een contractbreuk. Het huurcontract komt in feite te vervallen. Als de overblijvende huurder(s) en de huisbaas akkoord zijn kan de vrederechter beslissen dat he contract wordt voortgezet met de overblijvende partijen.
Als de huisbaas echter weigerachtig staat tegenover het afsluiten van een nieuw contract met de overblijvende huurder(s), want het gaat hier in essentie om een nieuw contract, dan zal de vrederechter eerder het contract gewoonweg verbreken. Hij is immers niet bij machte om een verhuurder te verplichten aan iemand te verhuren.

Conclusie van het verhaal: raad uw vriendin aan met de huisbaas tot een akkoord te komen om het pand zonder schadevergoeding te verlaten en tracht een termijn af te spreken die ze krijgt om een nieuw huurpand te vinden.

Dat of ze blijft het pand huren tot één van de andere partijen, vriend of huisbaas, naar de vrederechter trekt en dan zou dat kosteloos vertrekken wel eens ernstig in het water kunnen vallen.

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie. Ik zal het haar laten weten :) Dank u !

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”