Beste allemaal,
Ik heb een vraag voor mijn buurmeisje die diep in de put zit en niet goed weet wat haar rechten zijn.
Zij en haar vriend hebben samen het huisje naast ons gekocht. Nu gaan ze uit elkaar en proberen ze de dingen op een volwassen manier te regelen. (zoals iedereen weet gaat dit soms heel moeilijk en alles behalve volwassen).
De overeenkomst was dat hij het huis ging behouden en de hypothecaire lening ging overnemen. Zij heeft ondertussen een appartement gevonden waar ze eind mei kan intrekken. Ze zijn ondertussen naar de notaris geweest en er is een voor akkoord getekend. Nu kreeg ze gisteren het nieuws van haar ex vriend dat de bank niet akkoord gaat met de overname van de lening omdat haar ex vriend momenteel geen loonfiche kan voorleggen. (hij volgt momenteel een opleiding via de vdab en krijgt dus alleen dop). Hij vraagt haar dus een uitstel van tekenen voor het effectieve akkoord tot augustus. Dit betekend voor haar dat zij in het huis met hem moet blijven wonen tot augustus en haar bijdrage moet geven van de lening. Dit is zoals jullie je kunnen voorstellen onmogelijk. Ze maken constant ruzie en ze gaat er langzamerhand aan onderdoor. Nu mijn vraag. Kan hij dit haar verplichten. Wat gebeurd er als zij in mei gewoon weggaat en haar deel van de lening niet meer betaald. Zij hoeft het huis niet en moest het openbaar verkocht worden is dit voor haar geen probleem. Het enige wat ze wil is verhuizen zodanig zij verder kan met haar leven. Het voorakkoord heeft toch een bepaalde waarden. Kan er iemand hier een antwoord op geven?
Alsinds heel erg bedankt om het probleem te lezen en ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd