Eisen domicilie te verzetten mogelijk?

iceknube
Topic Starter

Eisen domicilie te verzetten mogelijk?

#1 , 19 apr 2010 11:18

Hey,

Ik zit in een zeer vervelende situatie en zoek een legale uitweg voor m'n probleem.
Ik ben eigenaar van een huis. Ik heb een relatie aangegaan en dat is na 9 maanden stukgelopen. Door haar moeilijke financiële situatie heb ik haar kosteloos in huis genomen vanaf de eerste dag van onze relatie. Zij heeft haar domicilie dan ook verzet op mijn adres. (feitelijk samenwonend)

Ik ben op leugens en bedrog uitgekomen en dus ook een punt gezet achter de relatie. Nu weigert ze haar materiaal uit m'n huis te halen en dus bijgevolg ook de huissleutel niet af te geven.

Het gevoel dat m'n ex zomaar kan binnenkomen en m'n huis kan leeghalen als ik er niet ben, baart me enorm veel zorgen.
Ik heb het financiëel niet gemakkelijk (aangezien ik de hypotheek dus alleen draag) en kan me dus geen rechtzaak veroorloven.
Wat zijn mijn rechten? Kan ik hier uberhaupt iets tegen beginnen?

Dank bij voorbaat...

Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 apr 2010 12:36

Zo snel mogelijk kwartieragent laten komen vaststellen dat ze niet meer "woont" op dit adres (en proberen te achterhalen waar ze wel woont en dit in het PV laten opnemen.

Het probleem is dat ze haar meubelen heeft laten staan, dus moet je meteen een kortgeding starten met de eis dat ze ambtelijk wordt uitgeschreven én haar meubels moet laten verwijderen.

lichtpuntje: vermoedelijk heeft ze niet mee het huurcontract V/d woning ondertekend én jullie woonden "feitelijk" samen, dus geen juridische band.

Kan je haar spullen niet samenzetten in de garage of afdak?
Verander de sloten van je huis niet, want omwille van de domiciliering mag ze nog binnen...

Maar niets verhindert je ervoor te zorgen dat er altijd iemand thuis is als je afwezig bent: een famillielid of vriend. Desnoods een flinke hond :)
Wellicht komt ze dan niet zomaar ongenood binnen.

roharro

#3 , 19 apr 2010 12:48

Zo snel mogelijk kwartieragent laten komen vaststellen dat ze niet meer "woont" op dit adres (en proberen te achterhalen waar ze wel woont en dit in het PV laten opnemen.

Het probleem is dat ze haar meubelen heeft laten staan, dus moet je meteen een kortgeding starten met de eis dat ze ambtelijk wordt uitgeschreven én haar meubels moet laten verwijderen.

lichtpuntje: vermoedelijk heeft ze niet mee het huurcontract V/d woning ondertekend én jullie woonden "feitelijk" samen, dus geen juridische band.

Kan je haar spullen niet samenzetten in de garage of afdak?
Verander de sloten van je huis niet, want omwille van de domiciliering mag ze nog binnen...

Maar niets verhindert je ervoor te zorgen dat er altijd iemand thuis is als je afwezig bent: een famillielid of vriend. Desnoods een flinke hond :)
Wellicht komt ze dan niet zomaar ongenood binnen.
Indien ze niet vrijwillig het huis verlaat en zich laat uitschrijven moet u een procedure voor het vrederecht starten. Aangezien ze zonder enig recht de woning bezet zal de rechter beslissen dat ze binnen x maanden moet vertrekken met hebben en houden. Kwartieragent kan hier niets ondernemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

eylis

#4 , 19 apr 2010 15:49

inderdaad, kwartieragent kan niets ondernemen.
Maar het PV is wel een gedagtekend bewijs van vaststelling door de gemeentelijke diensten dat persoon X niet aanwezig is op het adres. Ook het nieuwe adres wordt hierin dan vermeld. De andere gemeente kan zijn/haar kwartieragent sturen om daar vast te stellen dat die persoon daar "verblijft". Bij de vrederechter of kortgeding kan met de hulp van die pv's zeer snel een besluit trancheren.. (uit eigen ervaring...)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2010 18:12

Een nieuw adres is niet nodig - dan stelt de kwartierinspecteur vast dat betrokkene verdwenen is == procedure voorstel ambtelijke schrapping bij collegiaal besluit afgekort AACB.
((Iemand die niet is ingeschreven krijgt (na verloop van tijd) ook last met vergoedingen en uitbetalingen en ziekenkas niet vergeten)
PV van niet-doorgeven adres wordt opgemaakt = correctionele vervolging en signalering + de administratieve akte naar gemeente.

Van het ogenblik dat ze er niet meer woont is het ook niet meer haar woning ongeacht of het adres nog als dusdanig geregistreerd staat - moeilijk he maar is andere wetgeving
De wet beschermd alleen maar UW WONING waar u uw belangen hebt (ook al is dat een gekraakt huis)
Dus de wettige bewoner mag zoveel sloten veranderen als hij wil - hij hoeft aan niemand een sleutel te geven noch aan de eigenaar noch aan ex-bewoners.

Dat die ex-bewoner daar nog goederen heeft staan dat kan ... bijeenzetten in garage.
Zolang zij nog ingeschreven is kan je zelfs naar haar op dat ogenblik nog correct adres een aangetekende brief sturen om binnen de x dagen de spullen te komen ophalen. Brief niet aanpakken natuurlijk -- dan zal blijken dat ze er niet meer woont gezien niet afgehaald. ( extra bewijs)

De rest van de procedure is idd voor de vrederechter - deze zal u via vonnis juridisch in de mogelijkheid stellen haar uit het pand te verwijderen.
( NB het is ook de (vrede) rechter die bij gekraakte panden het bevelschrift aflevert waarmee een deurwaarder vergezeld van de sterke arm van de wet kan optreden)

Rebel-with-a-cause

#6 , 20 apr 2010 20:19

Ik zou in jouw situatie toch de sloten veranderen. Zo kan zij alvast niet binnen als jij niet thuis bent.
Als ze toch haar rechten - op basis van haar domicilie - wil laten gelden, dan zal ze eerst een paar kosten moeten doen, denk ik toch.

Franciscus

#7 , 21 apr 2010 17:04

Klopt niemand kan u beletten om de sloten te veranderen.
Als zij familie meebrengt om zaken mee te pakken is dat diefstal met mogelijk strafverzwarende elementen (braak- valse sleutels - in bende met gebruik van motorvoertuig) tov familie niet van haar.

eylis

#8 , 22 apr 2010 09:03

Wat politie ons meedeelde in een gelijkaardig geval...
Als persoon X zijn/haar domicilie nog steeds heeft staan op een bepaald adres en nog niet is uitgeschreven (door de persoon zelf of gedwongen ambtelijk door de rechter) kan persoon Y (de andere gedomicilieerde op dat adres), mischien wel de sloten veranderen, maar dan kan persoon X zich toch nog toegang proberen te verschaffen. Wettelijk gezien is dat dan geen huisvredebreuk of toegang met inbraak of diefstal als ze haar spullen meeneemt, want wettelijk komt ze "bij haarzelf" thuis. Voorbeeld: als je je zelf (per ongeluk sleutel vergeten) buitensluit, kan jij ook een WCvenstertje inslaan . Dit is geen inbraak: je probeert gewoon bij jezelf binnen te raken :) .

Strafrechtelijk zal dus niets ondernomen kunnen worden en de politie kan enkel aanraden om zo snel mogelijk de procedure "ambtelijke uitschrijving" te starten.
Gevolg als je dus nu de sloten verandert: dan maakt zij misschien nog ongestraft brokken ook...want "wettelijk" verhinder jij haar de toegang. (ondanks dat je eigenlijk overschot van gelijk hebt hoor)
Zeer lastige situatie....

iceknube
Topic Starter

#9 , 22 apr 2010 09:54

Bedankt iedereen voor jullie reacties...
Dus om even op te sommen:
Zonder het vredegerecht kan ik niets beginnen. Ik kan enkel wat bewijsmateriaal verzamelen dat ze niet meer op mijn adres woont door de wijkagent te laten langskomen, en een weigering van ontvangst van aangetekende brief toevoegen aan mijn zaak bij het vredegerecht.
Dus met andere woorden: ik kan niets beginnen aangezien ik het vredegerecht niet kan betalen. Klopt dit?

Zucht... Afgestraft voor m'n goedheid dus. Ik zal volgende keer wel 2x nadenken vooraleer ik iemand probeer te helpen.

eylis

#10 , 22 apr 2010 12:10

Maar ik denk dat dit voor het vredegerecht niets moet kosten hoor. Je hebt alvast geen advocaat nodig. Je dient gewoon je vraag in. En de vrederechter zal gewoon besluiten dat Mevrouw X daar niets meer te zoeken heeft en zich moet uitschrijven.
Ik denk zelfs dat dit zeer snel afgehandeld kan worden.
Daar moet zelfs geen rolrecht betaald worden geloof ik...Wat denken de anderen hier?

Vandebos

#11 , 22 apr 2010 12:15

Zelfs indien er rolrecht is kan dit teruggeëist worden van de verliezende partij.

Zaak zonder advocaat zou u een € 40 kosten. (bewijs van woonst of hier juist het gebrek ervan en rolrecht)

Franciscus

#12 , 22 apr 2010 18:41

In een echtscheidingsprocedure vraagt men voorlopige maatregelen.
Het op een ander adres wonen en elkaar dan gerust laten is er een van.
Kan men ook vragen bij de vrederechter

oa art 223 burgerlijk wetboek

link
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf

in elk geval een ganse reeks van brocures bij publicaties bij justitie

roharro

#13 , 22 apr 2010 19:17

Zelfs indien er rolrecht is kan dit teruggeëist worden van de verliezende partij.

Zaak zonder advocaat zou u een € 40 kosten. (bewijs van woonst of hier juist het gebrek ervan en rolrecht)
Ik heb twee jaar geleden iemand geholpen met deze procedure en dat kostte 35 EUR.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sardineke

#14 , 24 jun 2010 00:37

Kwartieragent kan hier niets ondernemen.[/quote]

Mijn wijkagent heeft mij wel geholpen. Misschien hangt dit van de agent af of ze er werk van willen maken?

De persoon waar ik mee samenwoonde was verhuisd maar had zijn adres hier nog staan. Heb de wijkagent hierover gebeld en die is langsgeweest. Ik heb zijn nieuwe adres doorgegeven, dus is de wijkagent daar langsgeweest en heeft mondeling een week tijd gegeven om zelf de adreswijziging aan te geven op het gemeentehuis. Na een week zou de agent dit navragen op het gemeentehuis en dan een proces verbaal opmaken, als het niet in orde zou zijn, omdat je wettelijk verplicht bent, je werkelijke verblijfplaats door te geven.

Een kleine moeite voor de politie, maar voor mijn veiligheid, gaf dit een snelle oplossing.

Als de mondelinge waarschuwing niet had geholpen, hadden de hiervoor genoemde stappen uit vorige reacties gevolgd moeten worden. Dat had verschillende maanden tot een jaar kunnen duren voor het geregeld was.

Franciscus

#15 , 03 jul 2010 15:13

tja dat is inderdaad ook juist - een kwartierinspecteur kan iemand ambtelijk schrappen maar kan die persoon ook inschrijven op zijn werkelijke woonplaats en dan KAN men wettelijk niet meer binnen in het vorige huis want men woont daar niet meer.

Wonen en domicilie zijn verschillende begrippen die door iedereen door elkaar worden gebruikt maar die juridisch iets anders zijn.

Indien het zo kan vervalt ene stuk van de rest van het scenario -- maar indien toch via vrederechter passeren KAN deze ook een uitspraak doen wat er met haar meubels dient te gebeuren en dat kan dan na waarschuwing na x tijd - doorrekenen kosten EN op straat stelling zijn ( grof vuil).

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”