Beeindigen wettelijk samenwonen, ongerechtvaardigde verrijking

KvonD76
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beeindigen wettelijk samenwonen, ongerechtvaardigde verrijking

#1 , 18 dec 2025 11:02

Ik heb een vraag ivm ongerechtvaardigde verrijking.

Ik ben eigenaar van een woning, deze staat alleen op mijn naam. Mijn vriendin is 10 jaar geleden bij mij komen inwonen en kort daarna overgegaan tot wettelijk samenwonen.

Ik heb zelf 2 kinderen en mijn vriendin ook 2. Om iedereen toch privacy te gunnen hebben we besloten om te verbouwen, uit te breiden. Ik ben hiervoor een lening aangegaan om de verbouwing te financieren.

Mijn vriendin heeft in de loop van de periode dat we samen waren 2 persoonlijke leningen genomen. Deze zijn ondertussen volledig terugbetaald en een deel van die leningen is gebruikt geweest om zaken te betalen ifv de verbouwing.

Nu vraagt mijn vriendin het volledige bedrag van beide persoonlijke leningen terug omdat we uit elkaar gaan en omdat ik blijf wonen in mijn eigen woning.

graag advies aub.

wanton

#2 , 18 dec 2025 13:18

Kan u niet een 'woonvergoeding' - geen huur - vragen voor de tijd dat zij bij u woonde? Ik vind het wel nog altijd stom te investeren in een onroerend goed waar je geen eigenaar van bent.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper

#3 , 19 dec 2025 20:21

In principe is zij woonvergoeding verschuldigd a rato van een halve huishuur. Tegelijk is het effectief zo dat uw vermogen zich verrijkte door haar inbreng. Beiden moeten dus met elkaar berekend worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2025 21:49

Woonvergoeding kan je toch niet zomaar achteraf mee afkomen. Al zeker niet 10 jaar met terugwerkende kracht.

Maar goed: beide partijen zijn uiterst onvoorzichtig geweest door gratis te laten inwonen / te investeren in een woning die niet van hen is. Een beetje als op dit forum komen vragen “wat is de beste brandverzekering” terwijl ze je dak aan het blussen zijn.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”