info@juridischforum.be
Ik wil graag het volgend probleem voorleggen:
Ik ken mijn vriend nu bijna een jaar en de relatie gaat steeds beter. We kunnen heel goed praten.
Wij zijn beiden begin 70 en dus in pensioen.
Ik heb een eigen huis in Oost-Vl. maar omdat het hier steeds drukker wordt was ik van plan mijn woning te verkopen en een ander huis te kopen in een rustiger omgeving.
Mijn vriend woont in Limburg en huurt momenteel een huis waar hij ook weg wil .
Zijn bedoeling is om samen wat zelfvoorzienend te leven (groententuin, kippen enz..)te wonen en een groententuin aan te leggen, iets wat me ook altijd al aansprak.
Wèl wil hij in Limburg blijven wonen , Limburg spreekt mij ook wel aan wegens de natuur en dus zijn we nu op zoek naar een huis aldaar.
Ik koop het nieuwe huis wel alléén omdat mijn vriend financieel geen vermogen (meer) heeft.
In het verleden is hij nl. twee keer getrouwd geweest , heeft destijds veel geld verdiend, had beide keren een mooi huis maar schonk dat huis telkens uit schuldgevoel weg aan zijn ex . Zelf hecht hij geen waarde aan materiële dingen.
De laatste keer omdat hij nog vijf jonge kinderen had en niet wilde dat zijn ex en kinderen iets zouden tekortkomen. Hij moet trouwens ook nog iets betalen voor die kinderen want zij studeren nog. Daarom probeert hij nog een kleinigheid bij te verdienen iedere maand met zijn vroegere zaak die nu aan het uitbollen is.
Hij staat er op om samen te gaan wonen, samen een nieuw leven op te bouwen en ook omdat we er allebei financieel veel mee uitsparen wat wel zo zal zijn want de gemeenschappelijke kosten worden immers gehalveerd.
Nu is het zo dat hij in het begin van ons project zei dat hij mij een halve huur zou betalen(hij sprak over zo'n 500 euro) als hij bij mij kwam inwonen.
Ik vond dit nogal logisch omdat hij op dit moment toch ook iets moet huren en ik het nieuwe huis alléén moet financieren en zelf heb ik ook twee zonen
Maar hij is daar nu op teruggekomen en vind het een beetje absurd dat hij mij huur zou betalen en ik dat geld voor mezelf zou houden terwijl we het zouden kunnen gebruiken om samen wat meer te kunnen genieten van dingen als een reisje, eens gaan eten enz... want anders heeft hij persoonlijk niet veel meer over voor die dingen.
Ik was eigenlijk al van plan om dat "huurgeld" gedeeltellijk daarvoor te gebruiken maar vermits dat idee nu van hem komt voel ik me er eerlijk gezegd niet zo goed bij. Het verwart me wat en ik wil advies inwinnen of géén huur betalen wel normaal is in dit geval.
Ik vertrouw hem maar wil toch niet het gevoel hebben als vrouw naïf te zijn .
Welke oplossing kunnen we bedenken zodat het voor beiden aannemelijk is?
Lotus 1