Inkopen in de grond van mijn partner

ldgr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inkopen in de grond van mijn partner

#1 , 06 mei 2025 15:35

Goedemiddag

Ik heb advies nodig over mijn onderstaande privé situatie.
Drie jaar geleden kocht mijn vriend een oude woning. We waren op dat moment al enkele jaren samen maar helaas werkte ik op dat moment nog maar net. Hierdoor hadden we beslist dat mijn vriend dit alleen zou financieren. Hij heeft hiervoor een deel geleend en een deel eigen inbreng gelegd.
Nu zijn we drie jaar laten en gaan we hier een huis op bouwen.
Ik ben alleen bang van het recht van opstal principe. Wat als hij komt de overlijden en we hebben geen kinderen? Of erg jonge kinderen? Wat als we uit elkaar gaan? Dan wordt ik in principe enkel vergoed voor de waarde van de woning, die in naar mijn inziens toch enkel minder waard zal worden in de tijd?

Ik heb al zeer veel gelezen op het internet. Trouwen lijkt mij een goede optie, dan zou hij de grond in de gemeenschap kunnen onderbrengen en zouden we hier samen op kunnen bouwen. Natuurlijk heeft hij recht op de woning/grond als we zouden scheiden, kan dat dan ergens neergeschreven worden? En hoe gaat dat dan met het erven als er iemand overlijdt?

Ik zou zeker willen trouwen als dit de zaken gemakkelijker zou maken. Ik wil de grond ook niet van hem krijgen maar mij inkopen daar heb ik niet het geld voor aangezien we ook nog een huis willen bouwen en we daarvoor centen nodig hebben. Verder moet ik ook 12% registratierechten betalen op het deel dat ik mezelf inkoop. De enige die er dus beter van wordt is de notaris en de fiscus...

Hebben jullie advies?

Alvast bedankt!!!

basejumper

#2 , 06 mei 2025 22:55

Beste

Ik meen te weten dat bij een inbreng in de huwgemeenschap er in het huwelijkscontract een clausule van terugkeer kan gekoppeld worden. Dat is een ontbindende voorwaarde waardoor bij echtscheiding het goed terugkeert met terugwerkende kracht zonder registratierechten. Gezien bestaand krediet zal je ook een gemeenmaking van het krediet moeten vragen. Dit antwoord is onder voorbehoud. Check zeker bij je notaris.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”