Partner wilt zich inkopen in mijn woning.

ken1994blues
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Partner wilt zich inkopen in mijn woning.

#1 , 16 apr 2025 18:17

Dag iedereen,

Even een vraagje over mijn huidige situatie.
Situatie:
Ik heb een woning, zij woont bij mij.
Originele aankoopsom is 300 000 euro , hiervan is reeds 120 000 afbetaald. Alsook heb ik met eigen middelen een groot stuk van de woning gerenoveerd.
Geschatte waarde vandaag : 485 000 euro.

Ik heb binnenkort een mogelijkheid om mijn volledige lening af te betalen door verkoop van een ander pand.

Wat zijn de opties ivm inkopen en hoe gaat dit juist?

- Betaald zij 50% van de geschatte waarde aan mij(+ uiteraard de 12% etc aan de staat) ? Of hoe gaat dit juist?

basejumper

#2 , 16 apr 2025 18:56

Beste

U bepaalt natuurlijk zelf welk aandeel u wenst te verkopen. Indien u 50% zou verkopen betaalt zij inderdaad de helft van de waarde. Gesteld dat de woning vrij vannacht lening is. Indien er nog een lening zou zijn betaalt zij de helft van de vrije waarde en wordt zij medekredietnemer van het krediet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ken1994blues
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2025 19:10

Beste,

Bedankt reeds voor het snelle antwoord;
Het aandeel zou inderdaad 50% zijn.

kan je even duiden hoe je juist bedoeld met helft vrije waarde en medekredietnemer?

Bedoel je dan:
de lening verder mee af betalen (90 000) en dan de meerwaarde helft rechtstreeks aan mij? Of hoe bedoel je dit juist?

Reclame

basejumper

#4 , 16 apr 2025 19:24

Beste

Jouw voorbeeld waarde 485000 euro en openstaande schuld 180000
Jouw vrije waarde (indien jullie het eens zijn over die waarde) bedraagt 485000 -180000 hetzij 305000 euro.
Als zij zich inkoopt dient zij 152500 euro te betalen en mee in te stappen in het woonkrediet ad 120000 euro en dat elk voor de helft betalen.

Let wel : te bespreken met de bank. Indien jij een deel verkoopt is het in normale omstandigheden logisch dat elke verkoopopbrengst aangewend wordt om uitstaande schuld af te lossen. Dus op voorhand bespreken. Secundo is de vraag of je partner 152.500 euro heeft…. Want als ze dat moet lenen zal ze een onderpand moeten geven. En dat kan jouw pand niet zijn gezien dat al bezwaard is met hypotheek voor jouw krediet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”