huwelijk --> contract of niet?

LotteD
Topic Starter

huwelijk --> contract of niet?

#1 , 11 feb 2010 11:08

Beste,

In 2005 kochten mijn vriend en ik samen een huis, officieel waren we toen "niks" van elkaar (feitelijk samenwonend) dus de akte van het huis vermeld 50% in volle eigendom voor ons beide. We brachten toen ook een gelijk deel in aan financiële bijdrage.

Deze zomer gaan we trouwen, en we wilden dit doen volgens het wettelijke stelsel. Dit omdat we nog steeds over een quasi gelijk aandeel aan bezittingen beschikken, bovendien hebben wel al sinds 2005 een gemeenschappelijke rekening. Er is dus absoluut geen noodzaak om persoonlijke bezittingen te laten registreren.

Nu is onze enige vraag : als we trouwen onder het wettelijke stelsel, blijft het koopcontract van 2005 dan gewoon geldig? Dus blijven we dan beide 50% eigenaar van het huis?

Ik heb deze vraag al gesteld aan onze toenmalige notaris, maar die wilde niet antwoorden via mail en wilde per direct een afspraak maken voor het opstellen van een huwelijkscontract... van 600 euro. U zal begrijpen, trouwen is al duur genoeg, dus als dat contract niet noodzakelijk is... dan wil ik die 600 euro liever aan iets anders uitgeven.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1

#2 , 11 feb 2010 11:30

Hi,

ik zie niet in dat daar iets zou aan veranderen.
mvg

wanton

#3 , 11 feb 2010 11:48

Nu is het huis voor 50 % van ieder , in eigen vermogen. Na huwelijkscontract waarbij de woning in de gemeenschap wordt gebracht heeft ieder 50 % van het gemeenschappelijke huis. Practisch is dit geen verschil , juridisch des te meer. Eigen vermogen of deel van het gemeenchappelijk vermogen worden anders behandeld op fiscaal en erfrechterlijk gebied. Ik raad het U dus aan.
Mijn dochter heeft dit ook gedaan , voor 300 €. Misschien eens bij een andere notaris informeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

3399AAaa

#4 , 11 feb 2010 21:54

Inderdaad: of u het huis nu in de huwgemeenschap brengt, maakt juridisch een wereld van verschil.

Om maar één voorbeeld te nemen: mocht u later scheiden en het huis zit in de huwgemeenschap, dan kan één der partners preferentiële toewijzing vragen.
Laat u het zoals het nu is, dan kan dat niet: u valt dan onder de regels van de mede-eigendom.

En zo zijn er nog tientallen voorbeelden....
Plus est en vous

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”