alimentatie en terugwerkende kracht

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

alimentatie en terugwerkende kracht

#1 , 30 mar 2023 22:14

Mijn vriendin is alimentatie aan het vragen voor mijn stiefdochter. De vader wilt er niets mee te maken hebben. Dat wilt zeggen: geen vaderschap, geen alimentatie, geen bezoek. De eerste advocaat heeft beslist eerst vaderschap te bekomen en dan de alimentatie. Dus is er het volgende gebeurd

-maart 2018: geboorte stiefdochter
-maart 2020: vonnis rechtbank eerste aanleg. Ondanks positieve DNA test is wettelijk vaderschap geweigerd
-maart 2021: vonnis hof van beroep. De biologische vader is nu de wettelijke vader
-maart 2023: vonnis familierechtbank. De alimentatie gaat pas in van juni 2021 (neerlegging inleidend verzoekschrift)

Uiteraard was mijn vriendin toe behoeftig: geen wettelijk inkomen, geen kindergeld, geen ziekteverzekering,... De advocaat heeft ook geargumenteerd dat die rechtszaken als een geheel dienen bekeken te worden.

De rechter is creatief geweest en heeft een aantal flagrante onjuistheden geschreven. Maar die waren gelukkig in ons voordeel.

Het vonnis bevat de volgende tekst:
<quote>
Lopende de afstammingsprocedure had mevrouw <name> de onderhoudsvordering tegen de vermoedelijke verwekker kunnen stellen. Ze heeft dit echter niet gedaan. Daar deze vordering door mevrouw <name> niet werd gesteld, kan de rechtbank er enkel vanuit gaan dat op dat vlak dan ook geen behoefte bestond.
</quote>

Wat is nu de kans dat het hof van beroep de alimentatie gaat toekennen van het begin (geboorte of eerste verzoekschrift in 2018)?

PS: Ik heb de eerste advocaat al na het eerste proces aan de deur gezet...

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 31 mar 2023 11:15

De kans lijkt mij nihil.
De rechter kan maar alimentatie toekennen met terugwerkende kracht tot op het moment dat erom werd gevraagd. Een gouden regel om te onthouden: wat je niet uitdrukkelijk vraagt, daarover kan een rechter ook geen uitspraak doen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2023 13:53

Ik sluit mij aan bij #2. Het vonnis lijkt me volledig correct. Mevrouw had contact kunnen opnemen met het bevoegde ocmw om zich in orde te stellen met haar ziekteverzekering e.a. De moeder had contact kunnen opnemen met een dienstverlenende instantie om het dossier kinderbijslag/groeipakket op orde te stellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2023 20:32

Mijn vriendin was toen illegaal. Het OCMW heeft dus enkel dringende medische hulp toegekend. Zonder verblijfsvergunning is er ook geen kindergeld.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 02 apr 2023 00:14

Dat doet geen afbreuk aan het advies dat hier terecht gegeven werd. Een rechtbank kan maar uitspraak doen vanaf het moment van de vraag. Niet voordien
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jun 2023 14:54

Ik heb advies gekregen van mijn advocaat, die gekeken heeft naar de rechtspraak ter zake. In Wallonie is dit dus blijkbaar wel mogelijk, maar in Vlaanderen en Brussel is er dus nog geen enkele zaak gevonden.

Het lijkt me nogal merkwaardig dat de wet in Belgie niet gesplitst is maar de rechtspraak blijkbaar wel....

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 07 jun 2023 22:22

Dan moet uw advocaat gebruik maken van de Waalse vonnissen en arresten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”