Domicilie als student

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Domicilie als student

#1 , 03 jun 2023 23:05

Tijdens mijn studies in Gent stond mijn domicilie bij mijn moeder. Na mijn studies ben ik in Gent blijven wonen en heb ik mijn domicilie hier ook gezet. Nu zou ik verhuizen (samenwonen met partner) waardoor ik mijn domicilie opnieuw moet wijzigen, maar ondertussen ben ik terug aan het studeren. Mijn domicilie terug bij een van mijn ouders zetten is geen optie, want als de wijkagent daar langs zou komen ziet die ook dat ik daar niet woon, maar volgens de stad Gent mag ik mij als student nu ook niet hier domiciliëren…

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jun 2023 12:46

Kan uw partner zich niet domiciliëren?

eylis
Berichten: 8836

#3 , 04 jun 2023 13:40

Als u gaat samenwonen met een wettelijk samenlevingscontract, kàn de gemeente Gent (volgens mij) u niet verbieden zich te domicileren op uw verblijfadres. Ik vermoed ook dat uw partner een inkomen heeft. Ik denk dat bij een samenwoonst 1 verdienende partner héél normaal is en dus niet onder die studentenregelgeving valt en verboden mag worden.

Reclame

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2023 14:51

Mijn partner zou zich sowieso domiciliëren, maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat mijn domicilie niet veranderd kan worden.

Mijn partner heeft inderdaad een inkomen, ik zal eens bekijken of een samenlevingscontract een oplossing kan zijn. Bedankt!

eylis
Berichten: 8836

#5 , 04 jun 2023 15:23

Het is dé oplossing: immers er zijn wel meer wettelijk samenwonende koppels waarvan slechts 1 persoon kostwinner is. Of u nu ganse dagen thuis de ramen lapt of u gaat ook studeren is dus geen issue dan. Er is een kostwinner. Punt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2023 17:17

U moet een onderscheid maken tussen een studentenhuisvesting en particuliere of sociale huisvesting.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jun 2023 17:37

Het gaat om particuliere huisvesting, maar volgens de site van de stad Gent zou ik daar als student mijn domicilie niet mogen plaatsen. De info van Gent zelf gaat wel over meerdere studenten die zouden samenhuizen of een alleenstaande student, de situatie van een werkende en student is daar niet op terug te vinden. Ook staat er dat studenten die financieel onafhankelijk zijn hun domicilie zouden kunnen plaatsen. Ik denk dus dat ik nu de optie heb om ofwel wettelijk samen te wonen of aan te tonen dat ik financieel onafhankelijk ben (online wordt vermeld dat dit kan via loonfiches, uitkeringen en kindergeld, maar in mijn geval zou ik dit via spaargeld aan kunnen tonen).

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 04 jun 2023 22:25

Heeft Gent niet de mogelijkheid om in een soort hospita-wonen maximum één persoon bij te nemen in een bestaande woning ?

LeenW
Berichten: 12811

#9 , 05 jun 2023 00:04

Gent is gekend daar vrij streng op te zijn, elke student die ze laten domiciliëren is een mogelijk leefloon dat ze gaan mogen uitbetalen

Cm28
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jun 2023 11:10

Voor hospitawoningen vond ik deze voorwaarden terug https://stad.gent/nl/wonen-bouwen/alter ... spitawonen dus dat is geen optie.

Voor een leefloon zou ik ook niet in aanmerking kunnen komen (spaargeld en loon partner).

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”