Dagvaarding van moeder - terugvordering geld

Sabie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding van moeder - terugvordering geld

#1 , 19 jan 2023 09:16

Hallo,
Mijn vriend heeft problemen met zijn moeder waarrond ik graag wat info/advies wil.
Zijn ouders zijn getrouwd geweest voor zijn geboorte, dan gescheiden maar nadien weer samen gekomen omwille van hem. Zijn vader wou hem groot brengen en heeft haar dan terug in huis genomen. Zij had een huis geërfd van haar ouders, hij heeft zelf een woning gekocht waar ze samen gaan wonen zijn. Zij had niets te maken met de aankoop van deze woning.
Mijn vriend is enkele jaren in haar woning gaan wonen toen hij op eigen benen wou staan. Hij betaalde een renovatielening op dat huis regelmatig af met zijn rekeningnummer waar hij nu geen uittreksels meer van heeft.
In 2015 overleed zijn vader, van de moeder was geen sprake in het testament, alles ging naar mijn vriend. Het huis, het geld,...
Aangezien de verstandhouding met zijn moeder toen wel goed was liet hij haar daar wonen, zonder er iets van op papier te zetten. Hij betaalde de begrafenis met het geld van de erfenis, alsook de successierechten.
Gedurende de voorbije jaren investeerde ze regelmatig in het huis, zonder toestemming van mijn vriend. Ook al vond hij de kosten die ze deed vaak overbodig deed ze het toch. Er is nooit iets op papier gezet ivm haar bewoning of de kosten die ze er deed. Ze verkocht haar eigen woning en met de opbrengst daarvan betaalde ze voor mijn vriend enkele leningen af ( van de auto en een persoonlijke lening). Ook hier werd niets van op papier gezet, ze deed dit vrijwillig en op haar eigen initiatief en zei niets van eventuele terugbetaling aan haar.

Eind vorig jaar beslissen we om samen een huis te kopen. Gezien de belasting op een 2e verblijf wil mijn vriend zijn geërfd huis verkopen. Hij bespreekt dit met haar, eerst een heel gedoe maar ze lijkt dan te bedaren en akkoord te gaan met een verhuis. Mijn vriend gaat met haar naar een serviceflat kijken en na veel gedoe gaat ze akkoord. Mijn vriend tekent het contract met immo kantoor voor verkoop, de lening voor ons nieuwe huis (met overbruggingskrediet) wordt goedgekeurd. Maandagmorgen vertrekken we op vakantie voor een week, woensdag zou zij gaan tekenen voor de service flat. Bij terugkomst blijkt dat ze niet getekend heeft en niet meer wil verhuizen.
Toen begon de miserie, ze werkte de immo tegen (ze mochten geen foto's nemen, ging hen bedreigen op kantoor, verplaatste de verkoopsborden), liet de sloten veranderen,... We spraken een advocaat aan en nu een jaar later staan we op een week van de uithuiszetting. Het vonnis liet haar nog tot uiterlijk 31 december de tijd om de woning te verlaten maar aangezien dit niet gebeurd is werd een deurwaarder aangesteld en gaat het dus volgende week gebeuren.

Ondertussen heeft ze een nieuwe zaak aangespannen. Ze wil het geld terug waar ze de leningen vervroegd mee terug betaald heeft + alle investeringen die ze gedaan heeft in het huis. Ze vindt dat ze een vordering heeft op de nalatenschap omdat ze destijds mee borg stond voor de lening van dat huis, hoewel ze er nooit voor mee heeft afbetaald. Hier heeft ze ook geen bewijzen van dat dit wel zou gebeurd zijn. Ze heeft wel een bewijs van terugbetaling van de leningen alsook van de investeringen in het huis. De facturen staan op haar naam omdat mijn vriend van het meeste zelfs niets af wist.
Ze vraagt zelfs bedragen terug van voor de vader gestorven is.
In totaal wil ze 183 750€.
Onze advocaat heeft een conclusie ingediend, nu mogen zij nog eentje maken in maart en dan wij de laatste en daarop volgt dan de uitspraak in juni.
Wij vragen ons nu af wat we mogen verwachten, onze advocaat lost hier weinig over.
Misschien ook nog belangrijk om te vermelden dat mijn vriend enig kind is, dus ook enige erfgenaam van haar en grote kans dat hij later haar nog gaat mogen onderhouden want ze heeft geen besef van geld en heeft nooit gespaard.
De voorbije week heeft ze onze advocaat, de deurwaarder, het immo kantoor én ons lastig gevallen om toch maar een oplossing te zoeken. Ze heeft geen andere woonst dus is ze in paniek. Ze heeft een jaar de tijd gehad om iets te zoeken maar ze is pas vorige week zich gaan aanmelden bij het ocmw. Ook de burgemeester heeft meerdere telefoons ontvangen van haar.
Haar voorstel is om het huis aan haar te schenken of om maandelijks een bedrag te geven voor de bank voor de overbrugging. Ze komt met het meest belachelijke dat ze kan bedenken op de proppen.
Er is al sinds vorig jaar december geen contact meer met haar, ze viel ons zelfs lastig op ons werk. Mijn vriend heeft zijn gsm nummer dan veranderd maar nu belt ze mij constant. Gisterenavond stond ze als een gek hier op de bel te duwen en mijn vriend heeft dan de politie gebeld en ze is toen vertrokken.
We hebben voicemails, berichten en brieven waarin ze ook verklaart de rechtszaak te laten vallen als we haar er laten wonen. Wat uiteraard geen optie is gezien het contract met de immo dat uiterlijk 1 februari moet opgestart worden en het overbrugginskrediet. Maar ook wil mijn vriend niks meer weten van haar.

Sorry voor het hele lange verhaal. Maar kan iemand ons wat advies geven? Of een richtlijn wat we mogen verwachten?
Wat als de rechter toch beslist dat ze recht heeft op een bepaald bedrag en we kunnen het niet betalen? Want zodra het huis verkocht is moet de overbrugging terugbetaald worden, het immo kantoor, de advocaat, ... we willen ook wat investeringen doen in ons nieuwe huis dus veel gaat er niet overblijven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DenJurist
Berichten: 8
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jan 2023 09:21

Je kan dit volgens mij best bespreken met jouw advocaat. Hij kent alle details van jouw dossier. Vraag aan hem wat mogelijks de worst case scenario is, zodat je je hierop kan voorbereiden (dan weet je dat al). Je kan ook met hem bespreken wat er in de praktijk zou kunnen helpen bv. straatverbod.

Franciscus
Berichten: 38479

#3 , 25 jan 2023 11:29

En elk keer dat jullie op enerlei wijze lastig gevallen wordt aangifte zullen doen van stalking.
Laat haar dat via AS weten en dat jullie advocaat de contactpersoon is en jullie zaak behartigd en ze al haar voorstellen maar schriftelijk aan uw advocaat richt.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”