Zorgen voor gehandicapte zus

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Zorgen voor gehandicapte zus

#1 , 20 jun 2022 07:50

Ik (45 jaar) ben zus van een volwassen persoon met down syndroom (48jaar). Mijn zus woont sinds haar 25 jaar in een voorziening. In de weekends gaat ze naar onze ouders (80 jaar). Toen ik 7 was beloofde ik later voor mijn zus te zullen zorgen. Sindsdien is dat het enige waar mijn ouders aan vastklampen. Jarenlang, vele malen heb ik geprobeerd dit bespreekbaar te maken. Tevergeefs “ ik ga een eigen gezin hebben, een man, we gaan dit niet elk weekend doen en 4 weken per jaar verlof met mijn zus.’Het antwoord: dan ben je ouder, dan zorg je wel voor haar. We merken ook dat mijn zus soms liever in de voorziening zou zijn in de weekends, maar ook dat pleidooi helpt niet. Mijn ouders willen hun kind thuis in de weekends en 4 weken per jaar, want daar heeft ze recht op. En enkele jaren geleden veranderde de wetgeving, recht op 7 dagen zou 5 worden als er weekend opvang is. We legden dit uit, maar enerzijds geloven mijn ouders dit niet, anderzijds vinden ze nog steeds dat ik dit moet waarmaken in de toekomst. Op een gegeven moment kwam de vraag of er een vertrouwenspersoon moest worden aangeduid. Ik gaf aan dit niet te willen zijn omdat elke andere mening die ik verkondig voor mijn zus toch niet aanvaard wordt door mijn ouders. En niet gewoon niet aanvaard, er volgt ruzie voor enkele weken, er wordt gelogen door mijn ouders. Kortom die positie zou voor mijn zus en mezelf geen meerwaarde betekenen. Enkele weken laten ontvang ik echter de mededeling dat de rechter me toch heeft aangesteld als vertrouwenspersoon. Blijkt dat mijn ouders, in de veronderstelling dat ik voor mijn zus moet en zal zorgen , dat toch zo doorgaven aan de vrederechter. Gelukkig heb ik dat kunnen annuleren. Maar ik heb schrik voor de toekomst, mijn ouders blijvenmijn zus thuis opvangen. Ze hebben dan ook opvang gekregen voor 5/7 en voor meer dagen staan ze op prioriteitenlijst 2, dat komt dus niet in orde. De keren dat mijn zus bij mij en mijn gezin logeert, verlopen heel stroef. Ons gezin is te druk voor haar en ze heeft zoveel vaste gewoontes dat het voor iedereen onaangenaam is. In de voorziening is ze erg gelukkig, thuis bij onze ouders gebeurt er amper iets. Ik heb schrik dat mijn zus later verplicht bij ons zal moeten inwonen, terwijl ze al jaren een plaats heeft in een voorziening, ik vrees voor elk weekend en 4 weken per jaar opvang, terwijl ik als zelfstandige niet zoveel verlof heb. Wat zijn mijnplichten en rechten als zus? Ik heb al op zoveel manieren mijn ouders proberen uitleggen dat dit niet kan. Ze begrijpen het niet. Ik heb afstand van hun moeten nemen, omdat ze de verwachting willen doorschuiven naar mijn zonen. De oudste is 16jaar, ze proberen zelfs hem te overtuigen om later voor zijn tante te zorgen. Ik heb jaren geknokt om te raken waar ik nu ben, maar mijn ouders vinden dat ik gewoon voor hen en mijn zus moet zorgen. Ik hou van mijn zus en mijn ouders, maar ik heb ook een gezin en een leven. Als kind draaide veel rond mijn zus en dat is normaal en ok, maar ik wil ook eens kiezen voor hetgeen voor mij belangrijk is. Als ik zoveel opvang moet voorzien, moet ik mijn zaak sluiten. Dat is mijn droom en financieel een domper voor ons gezin. Zijn er mensen in dezelfde situatie? Wat doe ik best? Zijn er juridische stappen hiertegen te ondernemen. Mijn ouders hebben ook een soort testament met voorwaarde dat ik voor mijn zus zal zorgen, kan ik daar tegen in gaan?
©

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 20 jun 2022 18:24

Uw ouders kunnen u niet verplichten om uw zus in huis te nemen (in weekends, vakanties of altijd) Tevens kunnen ze ook uw kinderen daar niet toe verplichten. Als uw zus in een goed zorgcentrum verblijft en ze is daar graag, dan is dat de beste plek voor haar. Omgekeerd is het zeker aan te bevelen dat u haar daar bezoekt. Neem best contact op met de sociaal assistent van het zorgcentrum om hen te informeren dat u uw zus niet kan opvangen in vakantie of weekends. Dat wordt dan in het dossier genoteerd. Probeer uw ouders niet meer te overtuigen, dat lukt waarschijnlijk niet (meer). Wat de erfenis betreft: uw ouders kunnen uw wettelijk erfdeel niet afnemen. Dat ze u meer zouden geven (per testament) als u uw zus zou opvangen is wellicht voor de moeite die u doet. Dus dat is wel logisch.

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2022 20:11

Ik (45 jaar) ben zus van een volwassen persoon met down syndroom (48jaar). Mijn zus woont sinds haar 25 jaar in een voorziening. Enkele jaren geleden veranderde de wetgeving, recht op 7 dagen zou 5 worden als er weekend opvang is. We legden dit uit, maar enerzijds geloven mijn ouders dit niet, anderzijds vinden ze dat ik dan maar de opvang van elk weekend en 4weken per jaar moet regelen in de toekomst. En dus hetgeen ik gevreesd had gebeurde, haar zorg verminderde naar 5/7 en voor meer dagen staan ze op prioriteitenlijst 2, dat komt dus niet in orde. Ik heb schrik dat mijn zus later verplicht bij ons zal moeten inwonen, terwijl ze al jaren een plaats heeft in een voorziening. Wat zijn mijn plichten en rechten als zus? Zijn er mensen in dezelfde situatie? Wat doe ik best? Zijn er juridische stappen hiertegen te ondernemen. Mijn ouders hebben ook een soort testament met voorwaarde dat ik voor mijn zus zal zorgen, kan ik daar tegen in gaan?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2022 20:34

Waarom zelfde vraag dan vanmorgen opnieuw stellen? Antwoord van eylis daarop is correct.

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2022 20:41

De vraag is niet of mijn ouders me dat kunnen verplichten, maar wel wat de overheid kan doen. Door de nieuwe regeling is ze haar weekend opvang kwijtgespeeld, er is dus geen recht meer tot opvang daar. Ze staat op prioriteitengroep 2, dus geen budget en dan klopt de overheid aan bij familie. Dus wat zijn mijn plichten? De voorziening weet dat ik het niet wil doet, maar krijgt ook geen geld van de staat voor haar opvang

Nathalie4
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2022 20:50

Wou het korter formuleren omdat de tekst zo lang was. Had antwoord nog niet binnen gekregen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2022 22:04

Er is geen onderhoudsplicht in de zijlijn
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”