Ongelijke inbreng bouw woning

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Ongelijke inbreng bouw woning

#1 , 06 jan 2022 21:43

Goedenavond,

Mijn vriendin en ik gaan samen een nieuwbouw zetten. Mijn vriendin was van in het begin voorstander van alles goed te beschrijven wie welke inbreng heeft. Op zich geen slecht idee, al kan het natuurlijk vanaf het begin al tot wat spanning leiden om samen tot iets te komen waar iedereen zich goed bij voelt. Vandaar dat ik hier eens kom polsen wat de ideeën/meningen zijn.

Zowel mijn vriendin als ik hebben een aanzienlijke eigen inbreng, wij hebben beiden op een schenking van onze ouders kunnen rekenen. Hierbij is het deel van mijn vriendin groter dan het mijne. Echter, zouden mijn vader en ik de opvolging van het nieuwbouwproject, het uitvoeren van de werken (metsen, ...), contacteren van grondwerkers etc. (algemene projectleiding) op ons nemen. Ik begon hier over na te denken en natuurlijk wordt hier een aanzienlijke "kost" mee uitgespaard. Neem nu voor het voorbeeld dat €100.000 bespaard wordt op aannemers, architect, etc. door zelf het project in handen te nemen.

Is het gebruikelijk om deze kost ergens in te rekenen? Stel dat er geen rekening gehouden zal worden met deze besparing, dan zou mijn vriendin de helft van dit bedrag "krijgen" cash op haar bankrekening als wij uit elkaar gaan en het huis verkocht wordt. Zij zal uiteraard ook dingen doen, maar mijn vader en ik hebben technische kennis en gaan ook het zware werk uitvoeren. Zij zal eerder sporadisch ook wat lichter werk doen (zoals bijvoorbeeld opruimen), daarom zou ik eventueel niet alle besparingen 100% doorrekenen. Uiteraard worden deze werken, zolang we samen zijn met liefde uitgevoerd. Echter het moment dat wij uit elkaar gaan zou ik het jammer vinden als ik niets van mijn "arbeid" zal terugzien en haar dit voor 50% gewoon cadeau doe, terwijl ik dan (op de koop toe) ook nog eens een bedrag aan haar verschuldigd zal zijn. Ik betaal op dat moment de waarde die ik zelf gecreëerd heb terug aan haar...

Voor het voorbeeld even concreet te maken:

Cash inbreng vriendin: 200k€
Cash inbreng ik: 100k€
Inbreng arbeid en kennis (besparing op aannemers/architect): 100k€

Totale waarde huis: 400k€

Ik vind deze discussies allemaal maar wat dubbel, maar als je echt correct alles wilt beschrijven waar iedereen recht op heeft en ingebracht heeft bij het begin als het hard tegen hard is als je uit elkaar gaat, dan zijn dat toch zaken om ook mee op te nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 06 jan 2022 22:01

Betreft het een nieuwbouw? Dan is controle door een architect wettelijk verplicht en kan u deze kost niet uitsparen…

Wat indien de door u uitgevoerde werken ‘slecht’ zouden zijn en er schade aan het gebouw optreedt? (Bent u professionele aannemer?)

Met deze zaken dient u eveneens rekening te houden en dient u eveneens te beschrijven wie in bovenstaand geval opdraait …

Thomas Morus
Berichten: 5904
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 06 jan 2022 22:14

Het lijkt me over eerder fictief werk te gaan!!!! Goede basis voor ambras achteraf.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 06 jan 2022 23:09

Het lijkt me vooral een slechte basis voor een relatie.
Als je je werk in een relatie gaat laten betalen, dan ben je volgens mij niet goed bezig. Ga je haar dan ook betalen om de strijk te doen, te poetsen of te koken? (Mijn excuses voor het stereotype voorbeeld)

Bauxiet
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jan 2022 09:28

Het lijkt me vooral een slechte basis voor een relatie.
Als je je werk in een relatie gaat laten betalen, dan ben je volgens mij niet goed bezig. Ga je haar dan ook betalen om de strijk te doen, te poetsen of te koken? (Mijn excuses voor het stereotype voorbeeld)
Die mening deel ik eigenlijk met u, dat elke euro zo willen "beschrijven" en delen geen goed is voor de relatie. Echter vind ik wel, dat eenmaal je het goed wilt beschrijven om jezelf goed te beschermen bij eventuele breuk, je dit voor alle partijen moet doen en niet met twee maten en twee gewichten moet werken.

Het voorbeeld is natuurlijk wel vereenvoudigd, daar dat de cijfers iets of wat fictief zijn. Alles zal wettelijk verlopen, mijn vader en ik hebben professionele ervaring en uiteraard zal er een architect betrokken zijn tot op het niveau dat nodig is om wettelijk in orde te zijn. Om verder te gaan op uw stereotype opmerking (en hier heb je een goed punt), ik heb net als haar ook mijn taken om te kuisen, eten te maken, boodschappen te doen. Bijkomend zal ik ook de tuin onderhouden. Kortom, zaken die volgen na de bouw van onze nieuwe woning daar ben ik geen voorstander van om dit mee te rekenen, waar kom je anders in terecht. Zij maakt bijvoorbeeld ook gebruik van mijn firma wagen, van mijn telecom abonnement van de firma, etc, zaken waar ik niets voor wil terug zien.

Ik weet dat het ongebruikelijk is omdat het waarschijnlijk eerder een uitzondering zal vormen. Maar als mijn vader en ik 1,5 jaar elk weekend gaan werken op deze bouw, na onze uren het project opvolgen etc. en hierdoor een financiële waarde creëeren van - bijvoorbeeld - €100.000, dan is dit toch ook een "inbreng" die zich bij eventuele breuk zal vertalen in financiële winst die cash terug te krijgen zal zijn op de bankrekening. Zolang mijn vriendin met mij samen is, doe ik dit met alle liefde voor haar maar het moment dat wij in barstende ruzie uit elkaar gaan, dan zie ik niet in waarom ik haar €50.000 cadeau zou moeten doen terwijl zij even min niet deelt in haar grotere (financiële) inbreng.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van zo'n type discussies en constructies. Ik ben meer van het principe, samen een project starten en samen de risico's nemen die erbij horen. Dat je op het einde van de rit 50k armer kan worden, dan is dat maar "part of the game". Maar als één van de twee wilt dat het correct beschreven is, dan moet het ook wel écht correct zijn voor iedereen. Geen twee maten en twee gewichten.

Sirkii
Berichten: 5365

#6 , 07 jan 2022 17:38

Als je getrouwd bent in het wettelijk stelsel dan is er gemeenschap van aanwinsten: al wat je presteert binnen het huwelijk is van elk de helft; zelfs als je vrouw niets “nuttigs” doet tijdens je hard labeur.

Voor de prestaties van je vader zou je ws een schenkingsovereenkomst maken doch dit lijkt me ingewikkeld. Je zou ook een “bedrag” kunnen overeenkomen dat je vader presteert en de helft ervan versleutelen in de financiële inbreng.

Samen 100k is ws 50k door u en 50k door uw vader. De helft krijg jij als meerwaarde en zij de andere helft of dus 25k. Je beschrijft het als 200k-25k en 100k+25k met clausules die t werk an de vader quantifiëren.

Als je getrouwd bent met scheiding van goederen gaat het over alle werk van de vader: dus dan -50k en +50k

pho450
Berichten: 192

#7 , 08 jan 2022 01:28

Ik ben nu wel benieuwd hoe je gaat bepalen hoeveel meerwaarde je effectief creëert. Offertes vragen bij aannemers en dan het verschil nemen met je werkelijke kost? Een kost berekenen voor de "opvolging" lijkt me al helemaal bizar. Weet dat je heel sterke bewijzen zal moeten hebben moest het ooit tot een vechtscheiding komen.
Hou je ook rekening met rente? Dankzij haar extra inbreng ontsnap je aan een lening van 100k, op termijn toch ook weer een extra 25k.

Thomas_A
Berichten: 2221
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2022 06:20

Iedereen die ik ken die zelf actief meehelpt aan zijn (ver)bouw(ing) doet dit deels om geld te besparen, maar zeker ook zeker omwille van het plezier en de voldoening om dit zelf gerealiseerd te hebben.

Gelieve de waarde van uw plezier en voldoening dan ook weer af te trekken van de winst in uren die jullie realiseren.

Uiteindelijk komt het er toch op neer dat indien jullie geen overeenkomst vinden waar jullie allebei tevreden over zijn, het waarschijnlijk verstandiger is om niet samen aan zo een project te beginnen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”