Uit huis gezet worden bij relatiebreuk

kenns
Topic Starter
Berichten: 20

Uit huis gezet worden bij relatiebreuk

#1 , 15 nov 2021 17:06

Mijn schoonbroer woont sinds een jaar met zijn vriendin en hun kinderen samen bij zijn schoonouders. Dit was wegens schulden toen ze nog samenwonend waren.

Nu tot op vandaag lijkt te relatie stuk te lopen en moet hij bij ons logeren.
Bij zijn schoonouders is hij niet meer welkom aangezien zijn vriendin daar woont.

Hij heeft nog steeds schulden op zijn naam staan. Zijn vriendin was op dat moment nog minderjarig wanneer de grootste schulden werden gemaakt. Hun aangekochte meubels staat dan weer op naam van zijn vriendin en zijn gestockeerd in een container bij haar.

Bovendien is hij hier ook 100km van zijn werk (domiciliëringsplaats) verwijderd. Ze woonden op meer dan een uur rijden. Vermits hij geen rijbewijs heeft kan hij ook niet meer op zijn werk geraken.

Kan hij zomaar op straat worden gezet en aan zijn lot worden overgelaten?
Wat zijn mogelijkheden en rechten?

Zijn er voor mij en mijn vrouw risico's aan verbonden als hij bij mij logeert inzake zijn schulden?

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 15 nov 2021 18:03

als iemand bij u komt wonen met schulden en die zet zijn domicilie daar, dan loopt u het risico dat vroeger of later een deurwaarder uw inboedel komt opschrijven en eventueel ophalen om later te verkopen.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 15 nov 2021 18:07

Hij kan inderdaad buiten gezet worden, aangezien het niet zijn eigendom is en er (vermoedelijk?) geen huurcontract is. Indien niet vrijwillig, zal dit via de rechtbank moeten gebeuren.

Logeren bij u kan, maar vanaf daar een regelmaat in zit, kan/moet hij bij u gedomicilieerd worden en dan zit u met het probleem schuldeisers.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 15 nov 2021 21:27

Vriendin als in feitelijk samenwonen of wettelijk?

kenns
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 16 nov 2021 08:03

Feitelijk samenwonend.

Zou hij ergens beroep kunnen doen op juridisch advies of maatschappelijke bijstand?

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 16 nov 2021 09:31

www.caw.be in omgeving
OCMW van plaats domiciliëring.

Bij feitelijk samenwonen is er geen bescherming wat wonen betreft.
Edoch zomaar buitenzetten is ook in theorie niet mogelijk en was beter geweest dat men naar vrederechter was gestapt of laten stappen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 16 nov 2021 19:09

Blijft natuurlijk wel niet evident om af te dwingen dat je in een familie blijft wonen waar de relatie mee gebroken is...Schoonbroer zou zijn eigen leven moeten hernemen. En op eigen pootjes staan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”