Procedure en termijn uit eigen woning zetten feitelijk samenwonende vriendin

P-Sven
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Procedure en termijn uit eigen woning zetten feitelijk samenwonende vriendin

#1 , 09 okt 2021 14:03

Beste forumleden,

Mijn vriendin woont sinds 1,5 jaar bij mij in mijn eigen woning en is hier ook gedomicilieerd alsook ons dochtertje van 6 maanden oud. Dochtertje heb ik zelf ten laste genomen.

Nu is de situatie thuis echt onhoudbaar geworden. Ik word er ziek van...

Gezien ik de eigenaar ben van de woning en wij feitelijk samenwonend zijn, vermoed ik dat ik haar vrij snel uit mijn huis kan krijgen? We delen de vaste kosten en zij stort bijkomend maandelijks € 250 op mijn rekening voor 'gebruik van de woning'. Een symbolische bijdrage die zeker geen huur is maar eerder een compensatie voor extra slijtage, eventuele kosten aan boiler of chauffageketel (die ik uiteraard zelf integraal bekostig), ... In de mededeling bij de overschrijving zette ze eerder wel 'huur + maand'. Goed om te weten is dat zij een eigen woning heeft die bijna afbetaald is maar die ze, sinds ze bij mij is komen inwonen, verhuurd aan 795€ per maand.

Nu zegt zij mij: als je me uit huis wil zetten dan heb ik minimum 6 maanden de tijd en maak ik je ondertussen het leven zuur (nog zuurder dan ze nu al doet). Is dat effectief 6 maanden ? Ik dacht dat dit enkel zo was indien wettelijk samenwonend? Wat is de procedure en termijn om ze uit mijn woning te zetten?

Bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2021 13:23

Aangezien zij geen huurder in strikte zin is maar wel gedomicilieerd in uw woning, zal u bij geen akkoord langs de rechter moeten passeren. Deze zal een redelijke termijn opleggen om de woning te verlaten.

Dan lijkt 6 maanden me lang, maar uw ex-vriendin zal waarschijnlijk opwerpen dat ze naar haar eigen woning zal verhuizen. Dan moet ze haar huurders 6 maanden opzeg voor eigen bewoning geven. Ze kan ook moeilijk voor een paar maanden iets anders huren.

Ik acht haar vraag niet kansloos. Wat stelt zij dan voor?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2021 15:56

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”