samenwonen grootouders en kleinkinderen

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

samenwonen grootouders en kleinkinderen

#1 , 08 okt 2020 17:46

Hallo,

Mijn bejaarde ouders zouden een deel van hun huis willen verhuren aan mijn zoon en zijn gezin, hun kleinkinderen.
Mijn ouders hebben gezien hun leeftijd wat hulp nodig bij de boodschappen en het huis is groot genoeg om ieder zijn ruimte te gunnen, mijn zoon, zijn partner en twee kinderen zouden tegen betaling van huurgeld tijdelijk op hetzelfde adres kunnen gaan wonen. Het huurgeld zou worden aangerekend omdat mijn andere kinderen op gelijke voet behandeld moeten worden en niet van dit voordeel gebruik kunnen maken. Kan dit? Wat zijn de fiscale gevolgen om met zes personen/twee gezinnen op hetzelfde adres te wonen.

Dank voor antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2020 09:24

Ze kunnen zeker op hetzelfde adres wonen. Misschien is het wel niet ideaal om van huur te spreken want dan val je al snel onder de rigide regels van het woninghuurdecreet. Een bezettingsvergoeding kan prima, en daar kan de notaris de nodige info over verstrekken.

Bespreek ineens ook wat er gebeurt met de inwonende kinderen als de ouders er beide niet meer zijn...

Alle gezinsleden zullen op het zelfde huisnummer gedomicilieerd staan, en dat heeft potentieel als gevolg dat de schulden van één gezinslid door de deurwaarder op het hele gezin zullen verhaald worden. Je wil het niet meemaken als ouder dat jouw hele hebben en houden wordt opgeladen door de deurwaarder omdat jouw inwonend kind grote schulden maakte... Maar daar zijn geloof ik ook oplossingen voor (onder de vorm van een soort boedelbeschrijving dacht ik? ) De notaris of andere forumleden zullen hier meer info over kunnen geven

Wellicht is het ook goed om eens over zorgwonen te gaan lezen, oa hier https://www.vlaanderen.be/zorgwonen maar dan mogen de ouders maximaal een derde van de woning enkel voor zichzelf benutten

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”