(feitelijk) samen wonen

spicard
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

(feitelijk) samen wonen

#1 , 17 okt 2019 17:26

Hey allemaal,

Voor de bijdrage van mijn ziekenfonds te bepalen waren er enkel problemen (en vermoedelijk nog voor vele zaken die komen in de toekomst)
ivm met al dan niet samen wonen /wat deze term juist inhoudt///

Op het formulier waar je je inkomsten dient aan te geven heb je boven aan twee vakjes
-IK heb geen echtgenoot/samenwonende
-Ik heb een echtgenoot /samenwonende
Vooraf gevraagd : welke dien ik aan te kruisen indien ik op hetzelfde adres gedomicilieerd ben, maar niet wettelijk samenwonen ben (maar dus wel feitelijk samenwonen met elk een eigen belastingsaangifte)
Antwoord niet samen wonen.

Een week later een brief: via de kruispunt hebben wij vernomen dat u samenwonende bent en dienen wij een heronderzoek in te stellen naar uw inkomsten....

Nu waren er op het bijgevoegd formuilier waarop mijn huisgenooot/partner al was ingevuld , wederom twee opties:
-(1) wij verklaren dat de persoon waarvan de gegevens in rubriek 2 zijn opgenomen, de samenwonende is van de persoon waarvan de gegevens in rubriek een zijn opgenomen (=> met het gevolg dat mijn huisgenoot de oorspronkelijke formulieren , mee dient in te vullen en zijn inkomsten dient door te geven)
- (2)wij verklaren dat de persoon waarvan de gegevens in rubriek 2 zijn opgenomen, NIET de samenwonende is van de persoon waarvan de gegevens in rubriek een zijn opgenomen(=> wat eigenlijk ook niet klopt)

(+ handetekening van vt gezinslid, handtekening van samenwonende)

BIj deze ga ik voor de tweede optie (of is dit niet correct volgens jullie) , maar ergens wringt het , en zouden offciele instanties de term samenwonende zonder voorvoegsel niet meer mogen gebruiken...

danku voor uw reactie

X

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 okt 2019 19:14

U bent samenwonend - al dan niet getrouwd of wettelijk samenwonend - indien u samen met uw partner een zelfde huishouden deelt.
Dwz. u gebruikt samen de keuken, u eet samen met gedeelde kosten , u deelt het bed , gebruikt dezelfde badkamer : u bent feitelijk samenwonende. Fiscaal gezien bent u wel nog een alleenstaande : u betaalt belastingen voor uzelf en kan niet genieten van eventuele wederzijdse maatregelen en verminderingen;
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 17 okt 2019 21:47

Beste

Je woont dus effectief samen met de persoon die ingevuld is. Keuze 1 dus.
Of je hetzelfde bed deelt is niet relevant. Je kan perfect samenleven met je broer, een vriend of vriendin, enz. Het hoeft dus geen romantische relatie te zijn.
Het volstaat dat je kostendelend samenwoont.

En dat heeft uiteraard impact op sociale uitkeringen. Een alleenstaande krijgt doorgaans meer omdat die zijn kosten niet kan opdelen met iemand anders.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2019 09:31

Gaat het hier om de bepaling van de bijdrage aanvullende ziektekostenverzekering? Of gaat het hier om te bepalen op welke ziekte-uitkering u gerechtigd bent?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

spicard
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2019 19:28

Het gaat om een gewone bijdrage /lidmaatschap ziekenfonds.
Niet over ziekte uitkering( ik ben namelijk niet ziek)
Momenteel werk ik twee dagen in de week (en twee stage dagen, een lesdag ) waardoor ik weinig verdien en eventueel recht zou hebben op verminderde bijdrage.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”