Bezoekrecht 'biopapa' en 'meme en pepe'

KimberlyV.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bezoekrecht 'biopapa' en 'meme en pepe'

#1 , 10 feb 2019 21:40

Hallo allemaal,

Ik heb 2 vragen...
De 1e: Ik heb een dochter van 7j oud. De biopapa heeft mij in de steek gelaten toen ik 2 maand zwanger was. Ook nooit naar de zwangerschap of naar haar gevraagd. Toen mzn dochter 11maand oud was heeft mijn huidige partner haar erkend als zijn dochter oo de gemeente dus zij draagt ook zijn familienaam. In juli trouwen wij. In welke mate heeft 'biopapa' nu recht op aanspraak en bezoek naar haar toe. Zij kent hem niet en hij heeft ook nooit op die 7jaar naar haar gevraagd. Ik heb wel enkele jarzn terug ooit is een poging ondernomen maar daar is niets van in huis gekomen toen. Nu dreigt hij dus om naar een advocaat en rechtbank te gaan om 'zijn dochter' op te eisen. Men vraag is dus in hoeverre dit kan.
Vraag 2 is over de grootouders van mijn dochter. Kerkelijk in het doopregister staan zij geregustreerd als 'meter en peter' maar wij hebben niets van contact meer met hun omdat zij constant ruzie maken, schelden dat ik zot ben en alle toestanden. Zij vragen ook nooit uit hunzelf naar de kinderen. In dit geval dus onze dochter en onze zoon. De kinderen vragen ook zelf niet naar hun omdat we voor ons dochter een andere meme en pepe gezocht hebben die er wel steeds zijn voor haar. Nu dreigen ze dus ook met rechtbank voor bezoekrecht. In hoeverre kan ik dit weigeren aangezien er in mijn eigen jeugd sprake was van moshandeling door men eigen ouders (waar ik psuchisch nog de gevokgen van draag) en men moeder in de prostitutie gezeten heeft en men vader nog steeds heel agressief is. Waarvan ik familieleden heb en buitenstaanders die dit allemaal kunnen bevestigen. De vraag hierbij is dus kan ikzelf wzigeren dat ze bezoekrecht krijgen als dit voor de rechtbank komt of krijgen ze dit hoe dan ook toch?

Alvast bedankt voor alle raad en info.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 10 feb 2019 21:46

1. Uw huidige partner heeft uw dochter erkend, en is dus de vader.
Die andere persoon heeft niets te zeggen.
Enige dat hij kan proberen, is u voor het gerecht dagen en eisen dat hij een DNA-test mag uitvoeren, maar als u dit verhaal doet, acht ik de kans klein (en dan kunt u meteen een tegeneis van jaren alimentatie vragen, inclusief gemiste intresten natuurlijk).

2. Meter en peter zijn geen wettelijke zaken.
Het feit dat ze echter grootouders zijn... Ik veronderstel dat dit uw ouders zijn dus?
U kan hun het bezoekrecht niet permanent weigeren in dat geval, u kan wel uw eisen stellen: bijvoorbeeld 1 uurtje per week dat ze op bezoek mogen komen en dat u bij het bezoek aanwezig bent.
Als u ze volledig weigert, zal een rechter wellicht iets in hun voordeel uitspreken.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 10 feb 2019 22:23

Sedert april 1995 op zo bestaat bezoekrecht niet meer in de Belgische wetgeving. Is van dan omgangsrecht.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... nderen.pdf
Stel best ook een neutrale plaats voor.

Doe zelf de voorstellen indie ze daar niet op ingaan staan ze zeer zwak voor de familierechtbank.
U kan uw voorgeschiedenis wel in het kort aanhalen.
Vraag ook een sociaal onderzoek indien grootouders strafregister hebben of gekend in politiedatabanken kan de jeugdpolitie dat zelf al vinden en doorgeven.
Agressie is cotraproductief voor contact ... prostitutie op zich niet.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”