Hk en erfenis

pds
Topic Starter
Berichten: 37

Hk en erfenis

#1 , 04 mei 2009 12:34

Beste,

Gedurende 20jr is er een huwelijk zonder contract .
6mnd voor overlijden partner werd een HK gemaakt met behoud van het wettelijk stelsel.
Tijdens het huwelijk werden diverse erfenissen gestort op de enige gemeenschappelijke rekening.Bijgevolg zijn alle aankopen (dus ook huis) gedaan met gemeenschappelijk vermogen.

Nu zou het erfenisgeld aanzien worden als eigen vermogen, wat de nalatenschap aanzienlijk vermindert.

Klopt dit?

mvg,
PDS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 mei 2009 16:02

Beste ,
u vertelt niets over het belangrijkste gegeven in deze zaak. Zijn er kinderen?
Indien er kinderen zijn , wordt alles aanzien als gemeenschappelijk bij overlijden van (één van ) de ouders.

Zijn er geen kinderen , wordt de vergoedingsregeling toegepast. De erfenissen en/of schenkingen die de echtgenoten hebben gekregen tijdens het huwelijk worden gecompenseerd en aan het gemeenschappelijk vermogen onttrokken.Die bedragen worden als eigen vermogen behandeld.
voorbeeld : hij heeft 25.000 € geërfd , zij 50.000 €. Wanneer één van beiden overlijdt , wordt de 25.000 € die de vrouw MEER heeft geërfd , uit de gemeenschap gehaald. De rest wordt 50-50 verdeeld.
Indien er geen testament is , gaat de blote eigendom van dat eigen goed naar eventuele andere familieleden ( broers, zussen), niet naar de overlevende echtgenoot. Zelfs een formule langst leeft ,al heeft verandert dat niet want die is enkel van toepassing op de gemeenschappelijke goederen.
Gehuwde koppels zonder kinderen maken best een (spiegel)testament naar elkaar over de gemeenschappelijke en de eigen goedern.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pds
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 04 mei 2009 16:27

Beste Wanthon,

al vast bedankt voor uw reactie .

Uit dit huwelijk is er 1 kind gemeenschappelijk en 1 kind uit een vorig huwelijk.
Bij de wijziging van het HK werd een keuzebeding gemaakt .
Het stiefkind vraagt nu de inkorting , waarop de stiefouder zich nu beroept op erfenissen die hij verwierf tijdens het huwelijk.(om op die manier de inkorting zo klein als mogelijk te houden )

mvg,
pds

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 04 mei 2009 17:11

Deze situatie is nog een derde mogelijkheid : gemeenschappelijke én eigen kinderen. Het gemeenschappelijke kind erft van beide ouders , het stiefkind alleen van zijn ouder in dat huwelijk. In dergelijke gevallen is het zo dat geen compensatie tussen de verschillende eigen goederen wordt toegepast maar dat ieders eigen vermogen daadwerkelijk wordt vastgesteld.
In mijn voorbeeld zal dus voor hem 25.000 € en voor haar 50.000 € ( niet meer het verschil) aan eigen vermogen terug worden samengesteld.
Wat komt dan in de nalatenschap : het deel in de gemeenschap plus het eigen vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pds
Topic Starter
Berichten: 37

#5 , 04 mei 2009 20:49

Beste Wanthon ,

Nogmaals dank voor je antwoord.

Naar ik begrijp moet men dus aantonen wie wat had of heeft?
Het lijkt me dat dit zeer ingewikkeld wordt. Er waren enkel gemeenschappelijke rekeningen . Alles werd ook steeds betaald van die rekeningen.Ook alle inkomsten kwamen op de gemeenschappelijke rekening, dus ook de erfenissen (steeds lage bedragen , verspreid over de jaren heen )
Een deel van de facturen staan op naam van de overledene maar werden betaald met gemeenschapsgeld. Bovendien werkte de stiefouder jaren niet...

Hoe los je dit op ?

mvg,
pds

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 05 mei 2009 12:44

Een deel van de facturen staan op naam van de overledene maar werden betaald met gemeenschapsgeld. Bovendien werkte de stiefouder jaren niet...
In het wettelijk stelsel speelt dit geen rol : alle aankopen zijn gemeenschappelijk , idem met de inkomsten , ook als één van beiden niet werkt.

Er moet inderdaad bewezen worden hoeveel 'eigen vermogen ' er is tengevolge van de erfenissen. Indien men dat zelf niet kan , de Registratie weet gewoonlijk wel hoe het staat. Het moet echter wel gaan om officiële erfenissen , waarop successierechten betaald zijn. Erfenissen die 'onder tafel' zijn verdeeld , vallen in de gemeenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pds
Topic Starter
Berichten: 37

#7 , 09 mei 2009 22:40

Hartelijk dank Wanthon,


Het zijn idd erfenissen die wel terug te vinden zijn via overschrijvingen maar er werden geen SR op betaald .


mvg,
p

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”