wettelijk samenwoning beeindigen(kosten)

cavendisch
Topic Starter
Berichten: 4

wettelijk samenwoning beeindigen(kosten)

#1 , 22 apr 2009 10:56

Hallo,ik woon wettelijk samen en hebben samen een huis gekocht,nu gaan we uit elkaar gaan en blijft zij in de woning.Ze bezit 75%van de woning(eigen inbreng)Voor het resterende bedrag hebben we samen een lening aangegaan.Ik betaal daarvoor 410eu,zij de andere helft.Zij heeft 3kinderen ten laste en ik niemand.Ik betaal dus evenveel maandelijks(ook de rekeningen)als zij terwijl ik niemand ten laste heb en geen fiscale voordelen bezit dus.Nu komt mijn vraag eigenlijk:ik zou graag weten of ik nog iets zal zien van het bedrag dat ik mee gefinancierd heb voor de lening,ze hebben me verteld dat het maar een klein percentage zal zijn dat ik zal terugkrijgen,gesteld dat ik al drie jaar de lening heb.Iemand die weet hoe dat juist berekend wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 654

#2 , 22 apr 2009 11:24

Samenwonenden moeten bijdragen in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden. Dat betekent dat beide samenwonenden net als echtgenoten verplicht zijn om in de behoeften van het huishouden te voorzien Ook de kosten van onderhoud, opvoeding en opleiding van de kinderen die in het gezin worden opgenomen, vallen hieronder, ongeacht of het om gemeenschappelijke kinderen gaat.
Dus het feit dat zij personen ten laste had, en jij niet heeft geen impact op hoeveel ieder bijdraagt aan de dagdagelijkse kosten.
Jij jouw deel volgens jouw vermogen, zij het hare volgens haar vermogen.

Ivm de woning ga je wel uw investeringen terugkrijgen.

de woning staat op beide namen?
er is vermelding gemaakt van de 75% van haar en 25% van beide
de lening staat op beide namen?

ik verondertel ja op deze 3 vragen.

Dan moet uw ex u uitkopen.

in feite is dan 12,5% van de woning van u.
de woning zal geschat worden

12,5% van de woning is van u. (X)

U hebt echter 50% van de openstaande lening af te betalen. (Y)

u zal dan X - Y ontvangen.

Y = een vast getal
X = voor discussie vaak moeilijk, want ene schatting is de andere niet...

vb:

tijdstip 1:
- Woning aankoop: 200.000€
- 75% = 150.000€ = gefinancierd door uw ex.
- 25% = 50.000€ = lening op beide namen

tijdstip 2:
- Woning geschat op: 240.000€
- lening openstaand: 40.000€

12,5% van woning = 30.000€
50% van openstaande lening = 20.000€

u ontvangt: 30.000 - 20.000 = 10.000€


Indien u geschatte waarde gelijk zet met aankoop waarde, (en beide hiermee akkoord zijn)
dan is het gedeelte dat u krijgt gelijk aan alle afbetalingen die u gedaan hebt.
Dit wordt soms gedaan om verschillende reden:
- indien het verschil in waarde toch niet veel is
- indien je over dat bedrag niet wilt discussiëren
- geld ruzie te vermijden
- als "geste" om iets anders te verkrijgen
- je vlugger alles wilt geregeld zien
- ...




Nota: Ik ben geen recht expert, indien er een fout instaat, zal iemand wel reageren om mij te verbeteren.

cavendisch
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 22 apr 2009 12:04

heel erg bedankt voor de reactie,
Jij jouw deel volgens jouw vermogen, zij het hare volgens haar vermogen.

Het is wel zo dat zij veel meer inkomen heeft dan ik,toch is de bijdrage 50/50,de kinderen(3)worden wel opgevoed in het co-ouderschapsysteem van week/week.Dus eigenlijk draag ik even veel bij terwijl ik geen kinderen heb.De rekeningen voor nuts voorzieningen(verwarming e.d) worden dus samenbetaald.Alle kosten voor de kinderen worden door haar en de wettelijke vader betaald.

Reclame

Joeri_J
Berichten: 654

#4 , 22 apr 2009 12:12

heel erg bedankt voor de reactie,
Jij jouw deel volgens jouw vermogen, zij het hare volgens haar vermogen.

Het is wel zo dat zij veel meer inkomen heeft dan ik,toch is de bijdrage 50/50,de kinderen(3)worden wel opgevoed in het co-ouderschapsysteem van week/week.Dus eigenlijk draag ik even veel bij terwijl ik geen kinderen heb.
Indien beide kapitaal krachtig genoeg zijn om 50/50 te betalen,
en je bent daarmee akkoord gegaan, vrees ik dat je daarvan niets meer van zult terugkrijgen.

cavendisch
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 22 apr 2009 12:20

Het gaat me niet om de bijdrage van de gezamenlijke kosten,ik maak tenslotte ook gebruik van de verwarming e.d.Enkel mijn aandeel in de lening(410eu)baard mij zorgen.Sommigen zeggen dat ik niets zal kun eisen of terugkrijgen met de redenering"dan heb je +/- 3jaar gratis gewoond"

Joeri_J
Berichten: 654

#6 , 22 apr 2009 12:30

Het gaat me niet om de bijdrage van de gezamenlijke kosten,ik maak tenslotte ook gebruik van de verwarming e.d.Enkel mijn aandeel in de lening(410eu)baard mij zorgen.Sommigen zeggen dat ik niets zal kun eisen of terugkrijgen met de redenering"dan heb je +/- 3jaar gratis gewoond"

Iedereen woont gratis in zijn eigen woning.
Als iemand vandaag huis koopt voor 100.000€
en binnen 5 jaar verkoopt voor 120.000€
dan heeft hij niet alleen er gratis gewoond,
hij heeft nog eens 20.000€ "gekregen"

Als je huurt dan betaal je om in iemands anders woning te verblijven.
Als je samenwoont met iemand die eigenaar is (en jij bent geen eigenaar)
kan er verondersteld worden dat de bijdrage dat je doet als "huur" aanzien wordt.

moest je dus geen eigenaar geweest zijn was dit wel het geval.
en weet ook niet of dat altijd zo is.
(details omtrent wanneer wel/niet in dat geval zijn met niet allemaal gekend)

het feit is dat je eigenaar bent voor 12,5% van de woning...
Je hebt het recht om gratis te woning in je eigen huis.

Dus jouw investering in jouw eigen woning was om er in te verblijven.
Nu verkoop je jouw aandeel van de woning aan jouw ex.
jouw ex dient hiervoor dus de waarde van dat aandeel te betalen.

cavendisch
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 23 apr 2009 09:42

ik ben je zeer dankbaar voor de in mijn ogen toch wel deskundige uitleg.Hopelijk loopt het zo zoals je aanhaalde.Nu nog ff bang afwachten tot 6mei (notaris)


nogmaals bedankt!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”