Gaan samenwonen met iemand in collectieve schuldenregeling

Jasperken
Topic Starter
Berichten: 5

Gaan samenwonen met iemand in collectieve schuldenregeling

#1 , 20 apr 2009 11:09

Beste,

Ik heb al een tijdje een relatie met een vrouw die reeds 3 jaar in collectieve schuldenregeling zit. Nu denken wij eraan om te gaan samenwonen.

Zij huurt momenteel een huis, ik bezit een eigen woning, mijn meubelen enz. enz.

Is het mogelijk dat bij samenwonen ik een deel van de schulden overneem?

Is er een manier waarop wij kunnen gaan samenwonen waarbij er een soort "scheiding van goederen en/of inkomen" bestaat? Ik heb al ergens gelezen als zij bij mij komt wonen dat het zou mogelijk zijn dat ik haar bij manier van spreken moet onderhouden aangezien mijn inkomen dan ook als inkomen word gezien.

Met dank voor de informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 apr 2009 17:05

Beste ,
indien jullie feitelijk gaan samenwonen , komen jullie automatisch terecht in een stelsel van scheiding van goederen. Zij heeft haar inkomen en schulden. Jij hebt uw inkomen.
Men kan U niet aanspreken voor haar schulden. Indien U op vrijwillige basis haar zou helpen , dat kan natuurlijk.
Zij zou het vanzelf gemakkelijker moeten krijgen omdat de 'vaste kosten' bij samenwoonst nu gedeeld kunnen worden. Hierdoor kunnen schulden versneld afbetaald worden of er is meer leefgeld over.
Maar U kan niet aansprakelijk gesteld worden voor haar schulden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jasperken
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 21 apr 2009 08:28

Bedankt,

Nu vroeg ik mij ook af. Momenteel is het zo dat zij niets afbetaalt aangezien haar inkomen een stuk onder het bepaalde leefgeld ligt (ongeveer 400 €). Ik heb al ergens gelezen dat indien je gaat samenwonen dit moet opgegeven worden bij de schuldbemiddelaar.

Is dit zo en kan dit veel verschil maken inzake hel leefgeld dat zij zou ontvangen?

Ook nog een vraagje ivm de duurtijd. Ik heb ergens gelezen dat schuldbemiddeling normaal gaat over een periode van 5 jaar, maar op haar papieren zie ik dat het over 6 jaar gaat???

Bedankt voor de info
mvg

Reclame

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 21 apr 2009 19:53

Zo iets moet altijd gemeld worden aan de schuldbemiddelaar.
De situatie van betrokkene kan natuurlijk herzien worden. Vb. door het feit dat zij samenwoont zijn de vaste kosten zoals huur , nutsvoorzieningen en derg. minder geworden. Hierdoor kan haar afbetaling 'aangepast' worden.
Over de duurtijd : ik dacht ook dat steeds voor 5 jaar werd gekozen door de rechter. Misschien is deze verlenging genomen omdat zij nu niet betaalt?
Vraag één en ander aan de schuldbemiddelaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#5 , 21 apr 2009 23:04

Ook nog een vraagje ivm de duurtijd. Ik heb ergens gelezen dat schuldbemiddeling normaal gaat over een periode van 5 jaar, maar op haar papieren zie ik dat het over 6 jaar gaat???

Bedankt voor de info
mvg
Met een collectieve schuldbemiddeling doet de bemiddelaar een aanvaardbaar voorstel naar alle schuldeisers.
De duurtijd ervan is gemiddeld TIEN jaar.
Slechts als er geen minnelijke overeenkomst bereikt wordt, velt de beslagrechter een vonnis waarbij de termijn eventueel korter zou kunnen zijn, doch meestal hanteert deze rechter het eerste voorstel van de bemiddelaar.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”