de kinderen van mijn partner

himalaya
Topic Starter
Berichten: 1

de kinderen van mijn partner

#1 , 09 mar 2009 16:33

mijn partner is met 4 kinderen bij mij komen inwonen. ik ben eigenaar van een woning, betaal de maandelijkse lening en mijn partner de overige kosten. tuurlijk, willen wij elkaar op termijn wel beter beschermen, alsook de kinderen. want als ik kom te overlijden, staan zijn letterlijk en figuurlijk op straat, daar het huis op mijn naam staat. we denken er aan om te trouwen, maar kan ik de woning dan nog op onze beider namen laten zetten, zodat het 50/50 is en zodat we dan gemeenschappelijk de lening afbetalen? heeft dit fiscale gevolgen? kan ik de kinderen mijn deel laten ervan bij mijn overlijden, want zelf heb ik geen kinderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 mar 2009 11:08

“Art.1451.Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen, mogen niet afwijken van de regels van het wettelijk stelsel die betrekking hebben op het bestuur over het eigen en het gemeenschappelijk vermogen. Onder voorbehoud van het bepaalde in de artikelen 1388 en 1389 kunnen zij bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel. Zij kunnen met name overeenkomen :- dat het gemeenschappelijk vermogen al hun tegenwoordige en toekomstige goederen of een deel ervan zal omvatten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zij kunnen dus ook overeenkomen dat hun gemeenschappelijk vermogen een huis zal omvatten,verworven door één echtgenoot voor het huwelijk. Uw echtgenoot medeschuldenaar maken van de lening vereist ook toestemming van de uitlener.

U kan bij testament de kinderen van uw echtgenoot een deel van uw nalatenschap schenken.

“Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in één lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat. De giften aan de langstlevende echtgenoot en aan de langstlevende wettelijk samenwonende mogen evenwel de gehele nalatenschap omvatten.“(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”