Bestaat betrapping nog?

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

Bestaat betrapping nog?

#1 , 24 feb 2009 00:53

Is betrapping op overspel bij wettelijk samenwonenden mogelijk om onherstelbare ontwrichting aan te tonen? (EOO)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#2 , 24 feb 2009 14:56

Wie wettelijk samenwoont is niet getrouwd en moet dus ook niet scheiden. Betrapping heeft hier totaal geen zin.

Bij mijn weten kan één van de wettelijk samenwonenden eenzijdig het samenlevingscontract opzeggen en daarbij dus alle bijhorende voordelen (zoals erfenisrechten) enz. van de ex-partner "annuleren".

Het verdelen van eventueel goederen is een ander paar mouwen ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#3 , 24 feb 2009 15:16

Wie wettelijk samenwoont is niet getrouwd en moet dus ook niet scheiden. Betrapping heeft hier totaal geen zin.

Bij mijn weten kan één van de wettelijk samenwonenden eenzijdig het samenlevingscontract opzeggen en daarbij dus alle bijhorende voordelen (zoals erfenisrechten) enz. van de ex-partner "annuleren".

Het verdelen van eventueel goederen is een ander paar mouwen ...

Lenny
Mijn vraag was ivm de mogelijkheid om onherstelbare ontwrichting aan te tonen!
Dat wie wettelijk samenwoont niet getrouwd is weet iedereen, komaan hé
Eenzijdig het samenlevingscontract opzeggen mits een som te betalen dàt weet ik ook maar zoals ik al stelde: dat was mijn vraag niet

Reclame

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#4 , 24 feb 2009 15:19

U begrijpt MIJ niet ...

EOO (Echtscheiding wegens Onherstelbare Ontwrichting) is hier niet van toepassing omdat er GEEN HUWELIJK is.

Aangezien er geen huwelijk is geweest, geldt ook niets i.v.m. mogelijke echtscheidingsregels maar moet u de procedures volgen om een wettelijk samenlevingscontract te ontbinden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Ice
Topic Starter
Berichten: 240

#5 , 24 feb 2009 18:25

Sorry, misverstandje

Dus de "onherstelbare ontwrichting" is wettelijk alleen van toepassing tussen gehuwden.
De andere vormen van samenleving kunnen per definitie voor de wet niet 'onherstelbaar' ontwricht worden?
Rare benadering
Een wettelijke samenlevingscontract is ook een verbintenis tussen 2 mensen waarvan het gedrag van één van de partners zodanig kan zijn dat de relatie 'onherstelbaar' ontwricht wordt....
Toch bedankt voor je antwoord.

Franciscus
Berichten: 38739

#6 , 24 feb 2009 19:09

ja maar er zijn juridisch wel een beetje veel verschillen tussen wettig samenwonenden en gehuwden.

Kinderen - erfrecht - adoptie -

strafrecht gronden van verschoning - niet van toepassing

enz enz

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#7 , 24 feb 2009 19:28

Wettelijk samenwonenden hebben niet dezelfde rechten als gehuwden. Slechts heel recent zijn op dat vlak een aantal "verbeteringen" ingevoerd bv. "kosteloos" erven van de gezinswoning enz.

Als ik me niet vergis kunnen ex-wettelijk-samenwonenden ook geen persoonlijke alimentatie van elkaar vragen, maar natuurlijk wel voor eventuele kinderen.

Anderzijds kan een wettelijk samenlevingscontract eenzijdig opgezegd worden ... wat stukken makkelijker is dan door een echtscheidingsprocedure gaan als één van de partijen niet wil scheiden.

Maar de verdeling van goederen en de regelingen voor eventuele kinderen kunnen natuurlijk evenveel problemen veroorzaken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 25 feb 2009 17:26

en dus gezien er geen wij is enkel een ik en een gij is alles wat je zou meenemen van je partner dus steeds diefstal.

andy
Berichten: 66

#9 , 08 mar 2009 12:50

Wettelijke samenwoning is eerst en vooral geen overeenkomst. Het betreft een verklaring op de burgerlijke stand die eenzijdig ongedaan kan worden gemaakt.

Je kan trouwens perfect wettelijk samenwonen met je broer. "Liefde"is dus geen vereiste om het niet juridisch uit te drukken. Onherstelbare ontwrichting is voorbehouden voor huwelijkssituaties.

Wat betreft de roerende goederen: alle goederen zijn in onverdeeldheid tussen de wettelijk (of feitelijk) samenwonenden, tenzij je kan bewijzen dat iets effectief jouw eigendom is. Stel dat een deurwaarder langs komt, dan zal dat bewijs dus wel zijn belang hebben, anders zou deze wel eens beslag kunnen leggen op jouw goederen voor de schulden van je partner.

Als je de goederen echter meeneemt, ben je beschermd door art. 2279 BW volgens hetwelk bezit geldt als titel. Maar dan ook uiteraard enkel voor wat betreft de goederen waarvan de tegenpartij niet kan aantonen dat het zijn eigendom betreft, anders is het inderdaad diefstal.

M.a.w. wees eerlijk t.a.v. elkander voor wat betreft de goederen, en pas in het vervolg op als je gaat samenwonen: sluit een samenlevingsovereenkomst en zorg ervoor dat er geen discussie kan bestaan wie de flatscreen nu juist toekomt.

Groeten,

A.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”