Samenwonen met student = ten laste?

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Samenwonen met student = ten laste?

#1 , 16 okt 2017 11:26

Mijn vriendin en ik wonen feitelijk samen. Sindskort is ze terug begonnen met studeren en werkt ze onder een studentenjobcontract (20u/week).

Is het fiscaal interessanter om ons wettelijk samenwonend in te schrijven? Is ze bovendien ten laste van mij eender of we nu wettelijk of feitelijk samenwonen? Wat is aangeraden om te doen in dit geval? Ik lees ook zoiets als een "huwelijksquotiënt"... graag woordje uitleg hierbij.

P.S.: Vanaf haar wettelijk maximum onder studentencontract is bereikt, schakelt haar werkgever over op een parttime contract als gewone werknemer.

Alvast bedankt voor de informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2017 09:34

Meer info over het huwelijksquotiënt kan u hier vinden: https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... ngaangifte

Of het al dan niet interessant is om wettelijk samen te wonen in jullie geval, hangt van de inkomens af. Kans is groot dat het voor jullie momenteel fiscaal gunstiger is om wettelijk samen te wonen, maar om zeker te zijn zou je dit door een fiscalist moeten laten berekenen. Ikzelf woon bijvoorbeeld enkel feitelijk samen met mijn vriendin, omdat wettelijk samenwonen ons per jaar €400 a €500 extra belastingen zou kosten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 17 okt 2017 17:03

Is uw vriendin jonger dan 25 jaar en bij u gedomicilieerd, dan kan u haar ten laste nemen, en kan u in principe de kinderbijslag ontvangen, zolang u voor haar onderhoud en opvoeding instaat.
Blijven haar ouders voor haar opvoeding en onderhoud instaan, dan kan zij vragen om de kinderbijslag verder te betalen aan haar ouders, schoonouders of stiefouders. Soms is dat voordeliger, omdat ze dan nog meegeteld wordt in het gezin.

Gaat u wettelijk samenwonen, dan kan u haar nooit ten laste nemen.
Als u of uw wettelijk samenwonende partner geen of heel weinig beroepsinkomsten (loon, werkloosheidsuitkering, pensioen, …) heeft, heeft u automatisch recht op het ‘huwelijksquotiënt. Dat betekent dat een deel van de beroepsinkomsten van de partner met het hoogste inkomen toegekend wordt aan de andere partner. Dat deel wordt dan aan een lager tarief belast waardoor in principe uw verschuldigde belasting daalt.
Meer hierover vind u bij FOD Financiën

Reclame

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

#4 , 18 okt 2017 09:03

@ Jabbe ze is jonger dan 25 jaar. We hebben samen een huis gekocht, dus ik kan haar dan ten laste nemen ofwat? Op welke teksten baseer je dit? Ik vind dit nergens terug, enkel in geval van de ouders.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2017 11:01

Info over wie je ten laste kan nemen: https://financien.belgium.be/nl/particu ... _ten_laste

Ik vind daar wel niet meteen terug dat de TS zijn vriendin ten laste zou kunnen nemen? Misschien lees ik erover?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 18 okt 2017 16:17

Neen, Gebruiker21, u bent juist.
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn antwoord. Ik pas mijn tekst aan:

Is uw vriendin jonger dan 25 jaar en bij u gedomicilieerd, dan kan u haar "financieel ten laste nemen", en kan u in principe de kinderbijslag ontvangen, zolang u voor haar onderhoud en opvoeding instaat. (Ik bedoelde dus niet fiscaal)
...
Gaat u feitelijk of wettelijk samenwonen, dan kan u haar nooit fiscaal ten laste nemen.
Als u feitelijk samenwoont wordt u fiscaal beschouwd als alleenstaanden. U moet dus elk apart een aangifte indienen en u wordt afzonderlijk belast.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”