meebetalen bij vriend?

danielle
Topic Starter

meebetalen bij vriend?

#1 , 16 feb 2009 18:16

hallo, ik ga bij mijn vriend wonen die een huis heeft dat afbetaald is.
de kosten van het eten gaan we samen delen, maar nu vraagt hij ook maandelijks een bedrag van 300 te betalen. Is dat gebruikelijk? tenslotte doe ik er wel de was en de plas.
moet ik dat op papier leten zetten bij de notaris of zo? Het is zijn huis en ik betaal mee, maar ik heb er niets aan, moest het mijn eigendom zijn lag het anders.
kan iemand me raad geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 16 feb 2009 18:26

Om welke kosten te dekken vraagt hij dit bedrag? Als huur of als bijdrage in de vaste kosten (nutsvoorzieningen, ...)?
Zelfs aan een afbetaalde eigendom zijn er kosten! (grondlasten, ..)
Het is zeker aan te raden om een gezamenlijke rekening te hebben voor de maandelijks terugkerende vaste kosten (elk de helft) en daarnaast elk jullie eigen rekening. Zo doen wij het hier toch.

artemis

#3 , 16 feb 2009 18:57

Ik zit in een identieke situatie en wil wel wat zeggen nadat je de zeer terechte vragen van Rebel hebt beantwoord.

Reclame

danielle
Topic Starter

#4 , 16 feb 2009 19:22

Dan zal ik maar niet zeuren over die 300 euro, maar laten jullie dat op papier zetten of moet dat helemaal niet?

Rebel-with-a-cause

#5 , 16 feb 2009 21:29

Dan zal ik maar niet zeuren over die 300 euro, maar laten jullie dat op papier zetten of moet dat helemaal niet?
Dat begrijp ik niet goed, je stelt een vraag, er wordt verduidelijking gevraagd en dan trek je je terug? :?

Als er een bepaald bedrag (liefst onderling) afgesproken wordt om de vaste kosten voor huis en nutsvoorzieningen te kunnen betalen (liefst elk voor de helft) kun je dit altijd in een overeenkomst gieten.
Wij hebben dit niet gedaan.

Om een concreet voorbeeld te geven, wij hebben hier als vaste kosten:
Eigen aan het huis
- Lening (660,00/maand)
- Onroerende voorheffing (1000,00/jaar)
- Brandverzekering (525,00/jaar)
Nutsvoorzieningen
- Internet & Telefoon & Digitale TV (80,00/maand)
- Huisvuilophaling (37,00/jaar)
- Elektriciteit & gas (165,00/maand)
- BA (57,00/jaar)
- Water (50,00/trimester)

Op jaarbasis komen we aan bijna 13.000 € per jaar.
Gedeeld door twee komt dit op een kleine 550,00 per maand. Een dergelijk bedrag (in feite iets meer zodat er een reserve wordt aangelegd) wordt iedere maand door elk van ons op een gemeenschappelijke rekening geplaatst.
Daarnaast zetten we nog elk een 250,00 per maand op deze rekening voor dagelijks eten, drinken en huishoudelijke uitgaven.

Elk van ons betaalt nog eigen rekeningen zoals GSM, tanken voor eigen wagen, kleren, abonnementen op tijdschriften, enz...

artemis

#6 , 17 feb 2009 10:56

Het enige dat ik niet in het lijstje van Rebel vind thuishoren is de afbetaling van de lening.

Danielle, ik betaal ook 300€ per maand en wij hebben daarover niets op papier gezet.

danielle
Topic Starter

#7 , 17 feb 2009 11:20

bedankt voor de raad en info! Ik zie dat ik niet te klagen heb dan.
veel groetjes

Rebel-with-a-cause

#8 , 17 feb 2009 18:14

Het enige dat ik niet in het lijstje van Rebel vind thuishoren is de afbetaling van de lening.
Hoe bedoel je?

artemis

#9 , 17 feb 2009 18:44

Hoe bedoel je?
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de samenwonende/inwonende partner mee de lening afbetaald van de partner die het huis bezit? Tenzij je het huis samen hebt gekocht natuurlijk.

Zie jij dat dan anders?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 feb 2009 19:26

Je kan wettig samenwonen met contract en feitelijk samenwonen.

Hoe beter men een zaak op papier zet - hoe minder men achteraf 'zever' heeft mocht het later misgaan.

Je kan ook op papier zetten wie eigenaar is van bepaalde goederen zelfs zonder dat er nog een factuur is. vb man ( partner) krijgt de wasmachine en droogkast en ijskast - vrouw ( of andere partner) de moto.

Wij hebben x jaar geleden een huwelijkscontract opgesteld van 15 blz - notaris vond dat overdreven - y jaar geleden begint mijn partner een eigen zaak en de toenmalige notaris zei ' jullie hebben al alles voorzien proficiat'
je ziet dus maar

Rebel-with-a-cause

#11 , 17 feb 2009 21:24

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de samenwonende/inwonende partner mee de lening afbetaald van de partner die het huis bezit? Tenzij je het huis samen hebt gekocht natuurlijk.
Waarom niet?
Ik heb al overeenkomsten gezien waarbij de 'inwonende' partner, in geval van overlijden van de eigena(a)r(es), een vooraf bepaalde tijd het vruchtgebruik van de eigendom krijgt. Als termijn wordt dan de formule (x aantal jaren samenwonen = x aantal maanden vruchtgebruik) gebruikt.
Dit kan men onderling regelen zoals men zelf verkiest.

dieke

#12 , 18 feb 2009 07:37

Waarom niet?
Ik heb al overeenkomsten gezien waarbij de 'inwonende' partner, in geval van overlijden van de eigena(a)r(es), een vooraf bepaalde tijd het vruchtgebruik van de eigendom krijgt. Als termijn wordt dan de formule (x aantal jaren samenwonen = x aantal maanden vruchtgebruik) gebruikt.
Dit kan men onderling regelen zoals men zelf verkiest.
Klinkt mooi, maar wat bij eventuele scheiding? Ik vermoed dat er dan toch wel een probleem zal rijzen ivm dat vruchtgebruik. Je zou dan daarvoor ook weer een nieuwe formule kunnen maken, maar m.i. trekt de 'inwonende' partner dan steeds aan het financieel kortste eindje. Onroerend goed is en blijft een goede investering. Een betere formule zie ik bij kennissen: het onroerend goed waar ze wonen is van hem, zij heeft een bescheiden appartementje gekocht en verhuurt dit. Zo investeren beiden in onroerend goed.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”