Wie wordt eerst uitbetaald bij verkoop woning met verlies

Tanee
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wie wordt eerst uitbetaald bij verkoop woning met verlies

#1 , 08 jan 2017 19:34

Hallo

Ik en mijn vriend hebben onlangs een huis gebouwd. Door hulp van mijn ouders is het huis ongeveer 70 % van mij. Dit gaan we ook zo laten beschrijven bij de notaris. Mijn vriend heeft een lening voor de overige 20% en 10% eigen inbreng.
Nu is mijn vraag, wie eerst uibetaald moet zijn bij verkoop van de woning, indien er verkocht wordt met verlies?

Het huis kost 600 000 euro, stel dat we uit elkaar gaan en we er maar 500 000 van terug krijgen. Uiteraard wordt de bank eerst terug betaald, maar hoe loopt de volgorde dan?

De notaris is van mening dat ik eerst uitbetaald moet worden, gezien ik de meeste kosten heb gemaakt en het meeste risico heb genomen. Mijn vriend is niet akkoord.

Wat is jullie mening hierover?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 08 jan 2017 21:01

gewoon de verdeelsleutel volgen: stel dat er 50 000 euro overschiet na inlossing banklening: dan is er 70% voor jou en 30% voor je vriend.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 jan 2017 16:53

Samen met de terugbetaling van de lening, heeft uw vriend recht op 30 % of , bij tekort, 30 % daarvan te dragen. U heeft alleszins 70 % te ontvangen van het totaal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2017 21:33

70% van het huis is van jou, zeg je? Maar je hebt de grond waarschijnlijk 50-50 gekocht (tenzij je toen al kon voorspellen dat je 70% inbreng ging doen en dus in een afwijkende verhouding hebt gekocht... dat zou me verbazen).

Waarschijnlijk bedoel je dat je bij de notaris een onderlinge schulderkenning zal laten ondertekenen om de vorderingen vast te leggen.
Wat het lot is van de vergoeding die je te vorderen hebt, is volledig vrij te regelen. De contractvrijheid geldt. Je zou kunnen clausuleren dat jij minstens 40% mag voorafnemen. Het restant wordt door twee verdeeld. En jouw vordering van 40% is minstens .... euro waard, waarbij ... het bedrag is dat jij meer hebt geïnvesteerd. Dat is niet echt rechtvaardig naar je vriend toe. Ik geef hem gelijk dat hij protesteert. Het is eerlijker als je gewoon het restant 70-30 verdeelt.

linden
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2017 08:51

Volgens Uw uitleg heeft U 70% betaald en Uw vriend 30%

Dan is het eindverdict even simpel: U 70% en Uw vriend 30% van oftewel de winst oftewel het verlies

De verhouding van het aandeel in het eigendom staat totaal los van het feit wie eerst staat in de rangorde van uitbetaling.

Iedere aandeelhouder staat in dezelfde rangorde

Het is irreel te denken dat men door een groter aandeel een groter voorrangsrecht heeft

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”