problemen met medehuurder (niet in contract beschreven maar wel ingeschreven op adres)

veronique89
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

problemen met medehuurder (niet in contract beschreven maar wel ingeschreven op adres)

#1 , 05 dec 2016 14:18

Beste,

Ik woon sinds februari samen met mijn neef.
Nu gaat dit echter niet meer.
Ik heb mijn goed hart getoont om hem te helpen en het enige wat hij doet is daar misbruik van maken.
Telkens als ik mijn ongenoegen uit naar hem op een respectvolle en deftige manier, dan uit hij zich alles behalve beschaafd.
Dit gedrag ben ik echter beu.
Vandaag ga ik een aangetekende brief opsturen naar hem met daarin zijn opzeg termijn van 3 maanden.
Het probleem is echter dat ik eventueel zou verhuizen binnen die 3 maanden omwille van een nieuwe woning dichter bij werk.
Stel ik verhuis binnen deze 3 maanden van opzeg, wat moet ik dan doen ivm mijn neef.
Mag ik dan zomaar verhuizen of niet? Want het contract staat op mijn naam en hij is daar nergens in vermeld.
Maar zijn domicilie staat wel op mijn adres. Dus kan en mag hem niet zomaar op straat zetten.
Dit komt echter wel in gedrang met mijn nieuwe woning.
Bij deze gelieve wat informative te geven hoe ik dit het best oplost.

Vriendelijke groeten,

Nicky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 05 dec 2016 15:49

U stopt het contract mag u onderverhuren.
In principe moet alles weg zijn bij overdracht van de sleutels.
Geen enkele wet zegt dat uw neef mee naar uw nieuw adres moet verhuizen.
Gezien het een bezetting ten bede is kan u best voor uw neef zo snel mogelijk naar de vrederechter.
Ik vrees dat de verhuurder / eigenaar anders alle kosten op u zal verhalen. Dus u weg maar neef nog in uw appartement zal zo wie zo tot een hoge kost en schadevergoeding voor u zijn voor dezelfde vrederechter.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2016 16:06

Zoals Fransiscus zegt, hebt u zichzelf in een moeilijke situatie gebracht, aangezien u toegestaan hebt dat uw neef zijn domicilie bij u zette. U kan moeilijk over een "opzegtermijn" spreken in deze. Stuur inderdaad wel een aangetekende brief waarin u uw neef vraagt het pand te verlaten binnen een redelijke termijn (inderdaad bijvoorbeeld 3 maanden). Als hij dit niet doet, zal u naar de vrederechter moeten stappen om uw neef buiten te krijgen (wat ook weer een aantal maanden kan duren). Tot dan zit u min of meer vast. Als u de huur zou opzeggen, wat u in theorie kan doen, maar uw neef besluit het pand niet leeg te maken en daar gewoon te blijven, dan kan de verhuurder de kosten die hij moet maken om uw neef weg te krijgen + eventuele schadevergoeding (gederfde huurinkomsten), op u verhalen.

U bent het immers die toegelaten hebt dat uw neef zich bij u domiciliëerde. U bent verantwoordelijk voor het leegmaken van de woning. En als uw neef er niet uit wil, heb u niet zomaar het recht om zijn spullen te verwijderen of te laten verwijderen. Met andere woorden: u zit goed vast als uw neef niet wil meewerken, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 05 dec 2016 16:12

Bezetting ten bede kan direct ...moet geen drie maanden wachten ...
Nu AS met ingang 30 december.
Zal blijven dus begin januari naar vrederechter.
3 weken voor zaak voorkomt.
Daarna min een maand voor contact met OCMW ten vroegste maart enig resultaat.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”