Afrekening elektriciteit

sprint65
Topic Starter

Afrekening elektriciteit

#1 , 25 nov 2016 19:49

Mijn dochter had tot eind juli een relatie met haar vriend.
Sinds dan zijn ze niet meer samen. Ze woonden op hetzelfde adres maar zonder enig contract.
Nu zend de ex vriend de afrekening van de elektriciteit van het afgelopen jaar waarbij een aanzienlijk bedrag moet worden bijbetaald.
Alle rekeningen werden tijdens hun relatie betaald met een gezamenlijke rekening die nu sinds eind juli is afgesloten.
Moet zij daar nog een deel van betalen? De ex woont nog op dit adres.

Alvast dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 nov 2016 20:07

Als hij de titularis was en is van het abonnement bij de maatschappij, kan men uw dochter niets ten laste leggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2016 20:08

Het gaat dus om de periode oktober 2015 tot oktober 2016?

Dan moet de dochter betalen: de helft van de periode oktober 2015-juli 2016. De andere helft wordt betaald door de ex. Ze hebben het genot van de elektriciteit samen gedeeld.

Voor de periode augustus 2016-oktober 2016 moet de ex het alleen betalen.

Dit in de veronderstelling dat de bijbetaling gelijkmatig slaat op alle maanden. Als de ex zuinig heeft geleefd en uw dochter niet, kan dit reflecteren op het verbruik per maand. Dan is een gedetailleerdere afrekening aangewezen (als ze zich daarmee willen bezighouden...)

Dit ook in de veronderstelling dat haar vertrek niet abrupt is en dat de ex de tijd heeft gehad om zich erop voor te bereiden dat hij ofwel alleen de kosten ging betalen ofwel met iemand anders ging delen. Plotseling van de ene dag op de andere dag vertrekken is niet handelen zoals een goede huisvader.

Ten aanzien van de nutsmaatschappij staat het contract misschien nog op beider naam? Dan kan de leverancier de kosten bij allebei verhalen.

Reclame

LeenW

#4 , 25 nov 2016 20:11

Er zijn hier twee afzonderlijke zaken, de schuld tov de maatschappij is zoals Wanton zegt enkel voor de persoon die op het contract staat. Als dit enkel voor de ex is, kan die nog wel een deel doorrekenen aan uw dochter voor het genot zoals Poene zegt.

sprint65
Topic Starter

#5 , 26 nov 2016 08:36

Het contract staat op naam van de ex vriend. De factuur is blijkbaar al betaald maar nu vraagt hij dus dat zij daarvan de helft betaald.
Zoals ik begrijp regelde hij alle betalingen zelf en stortte mijn dochter elke maand op een gezamenlijke rekening voor de huur en alle nutsvoorzieningen. In totaal hebben ze 2 jaar samengewoond. Van het eerste jaar 2014-2015 was er een teruggave van de elektriciteitsmaatschappij maar daarvan heeft de ex blijkbaar niets teruggestort naar mijn dochter. Kan dit dan ook in rekening gebracht worden?

BrainTrain

#6 , 26 nov 2016 15:03

Ik vermoed dat hij zal moeten bewijzen dat er afgesproken was dat zij de helft zou betalen van de electriciteit? Op zijn minst kan zij aantonen dat ze maandelijk een bepaald bedrag op de gezamenlijke rekening stortte (hopelijk met "vermelding huur en nutsvoorzieningen").

sprint65
Topic Starter

#7 , 26 nov 2016 16:50

Er is maandelijks een overeengekomen vast bedrag gestort geweest naar de gezamenlijke rekening maar "zonder mededeling". Stom natuurlijk...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”