Samenwonend, uit elkaar, wat met woning? Dringend info gevraagd.

Echo77
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Samenwonend, uit elkaar, wat met woning? Dringend info gevraagd.

#1 , 24 nov 2016 10:36

Hallo,

Graag had ik wat meer info gehad.
De situatie die ik nu ongeveer al weet is als volgt :

2 partners hebben iets meer dan 2 jaar geleden een woning gekocht.
Nu wenst het koppel uit elkaar te gaan, ze zijn gewoon samenwonend.

De ene partij heeft in de woning een 180 000 geïnvesteerd ( cash geld gelegd om de woning aan te kopen ) , de andere partij heeft niets ingebracht.
Voor het resterende bedrag zijn ze samen een hypothecaire lening aangegaan ( ongeveer een totaal van 138 000 euro ) - nu is er nog een openstaand kapitaal over van 115 000.
De woning is aangekocht voor ongeveer een totaal van 300 000 euro.
Ondertussen zijn er al kleine verbouwingen gebeurd door de partner die al een groot deel had geïnvesteerd. Deze facturen staan ook op die zijn naam. ( Ik wacht nog op de akte voor meer info maar het bedrag van 180 000 staat wel al geschreven in de akte bij de notaris en blijkbaar ook iets van de verbouwingen )
Ook was er een klein beschrijf voor de aankoop voor de woning.

Er is ook al een afspraak gemaakt bij de notaris binnen een paar maanden en de ene partij wenst de andere in te kopen of bv de vertrekkende partij te laten schrappen uit de lening.
Uiteraard, kan diegene dat het grootste bedrag ook heeft geïnvesteerd, perfect de woning inkopen.
Hetgeen wat die inkopende partij wilt vergoeden aan de andere is de teruggave van de maandelijkse afbetalingen die al zijn gebeurd ( zal ongeveer komen rond een 12 000 euro )
Heeft de vertrekkende partij recht op die 12 000 euro of niet?

Binnen ongeveer een 8 tal maanden zullen ze beiden op het adres 3 jaar zijn ingeschreven.
Nu, ik veronderstel dat het beter is dat de vertrekkende partij blijft tot wanneer de 3 jaar voorbij zijn want bij een vroeger vertrek, zal deze een boete krijgen.

Ook zou het misschien beter zijn dat de vertrekkende partij een schatting laat doen van de woning.
Als er een meerwaarde zou zijn, dan zet deze best door en gaat deze niet akkoord met de regeling die de inkopende partij wenst te doen.
De inkopende partij heeft wel al gedreigd met naar het gerecht te stappen en de andere partij gewoon buiten te zetten maar dat kan zomaar toch niet. De rechter kan bv toch gewoon beslissen van ja, de inkopende partij kan het wel makkelijker aan om in de woning te blijven en de vertrekkende partij kan dan toch huurgeld vragen tot wanneer alles is afgerond.

Wat zijn de rechten van de vertrekkende partij in heel deze zaak en wat doet deze het beste?
De 12 000 euro aanvaarden ( bv cash ) en maar pas vertrekken als de 3 jaar voorbij zijn of als er een meerwaarde is, gewoon doorgaan en toch proberen om er iets van te krijgen?

Sorry voor de hele uitleg maar de vertrekkende partij ligt mij zeer nauw aan het hart en het is al de 2de keer dat er zo een zaken gebeuren aangaande verkoop van een woning.

Groetjes,

Echo77

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding