Meebetalen eigendom partner mogelijkheden

debbie24
Topic Starter

Meebetalen eigendom partner mogelijkheden

#1 , 20 okt 2016 08:15

Beste,
Partner en ik (feitelijk samenwonend, ik kind uit andere relatie, 1 kind samen) willen enkele zaken vastleggen. Ik had hier graag wat feedback op gekregen, voor-en nadelen afwegen.

Partner heeft volle eigendom huis, ik woon mee (gratis). Nu willen we graag tot iets komen, waardoor ik ook iets opbouw. Partner stelt voor om te laten schrijven dat ik maandelijks 40% van de hypotheek betaal en bij vertrek, overlijden, verkoop,... Recht heb op het bedrag dat ik hierin heb betaald. Wat ik me afvraag; is dit überhaupt mogelijk? Wat zijn de voor -en nadelen van zo'n regeling?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2016 12:09

alsook overeenkomen dat men u geen huishuur kan aanrekenen, is niet dat u geen huishuur betaald dat men het u later niet kan aanrekenen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Poene
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2016 15:51

Dit lijkt me geen goede regeling. De woning blijft volle eigendom van uw partner en wat met uw rechten? Als zijn schuldeisers beslag leggen op de woning en verkopen, vist u achter het net. U zou maar een chirografaire schuldeiser zijn met evenveel voorrechten als een kruidenier. U investeert veel. Dit zou voor u op een ramp kunnen uitdraaien.

Het beste is dat hij de helft van zijn woning aan u verkoopt. U treedt toe tot zijn krediet door een 'gemeenmaking' van het krediet. Dan bent u samen kredietnemer. Vraag dit na bij de bank.
Misschien loont het om alles volledig te herfinancieren. De rentevoeten staan toch laag.

Een alternatief is trouwen en het huis laten inbrengen in de huwgemeenschap. Maar goed, men moet niet trouwen omwille van financiële redenen maar uit liefde. Dat is toch mijn visie.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”