Verkoop aandelen wettelijkstelsel huwelijk

Roeland

Re: Verkoop aandelen wettelijkstelsel huwelijk

#16 , 11 okt 2016 20:56

Constructie via de ouders heeft geen zin.
Kleine nuance: als en zolang beide partijen akkoord zijn heeft dit wel zin, alleen houdt de zin op zodra men uit de echt scheidt ;) Dan zou men de initiële verkoopprijs aan de ouders kunnen gaan betwisten. maar zolang men leeft in liefde, peis en vree... :)

Met de verkoop aan de ouders komt de opbrengst van de verkoop in het gemeenschappelijk vermogen, maar worden de aandelen eigendom van de ouders. Maar als je bvb verkoopt aan 1 symbolische EUR is de opbrengst van deze verkoop voor het gemeenschappelijk vermogen maar 1 EUR...

Bij verkoop van de aandelen door de ouders komt de opbrengst hiervan in het vermogen van de ouders.

De schenking van de opbrengst aan de zoon zorgt er dan vervolgens voor dat deze opbrengst eigen wordt (met dien verstande dat interesten op deze opbrengst weer wel gemeenschappelijk zijn als ik het goed voorheb).

Correct me if I'm wrong?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 okt 2016 21:16

De zin van dergelijke handeling ontgaat me volkomen....en kan ten allen tijde door de "benadeelde" partij worden aangevochten.
Het is bijgevolg een onstabiele regeling, dus een slechte en daarom af te raden.
De eerste stap van de gesuggereerde handelswijze heet "verdoken schenking aan de ouders" ten nadele van de huwelijksgemeenschap.
Ingeval van voor-overlijden van één van de echtgenoten zou dit heel slecht kunnen uitdraaien.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Roeland

#18 , 11 okt 2016 22:45

Van een verdoken schenking is maar sprake wanneer er geen betaling plaatsvindt ;)

Reclame

asperger

#19 , 11 okt 2016 23:01

Van een vermomde schenking is ook sprake indien beneden de waarde wordt verkocht.

Verder: indien in het voorbeeld van TS de man nog broers en zusters heeft kunnen die bij overlijden van de ouders aanvoeren dat er
aan één van de kinderen (TS) een schenking is gedaan en inbreng ervan in de erfenis eisen alvorens te verdelen. Dat niettegenstaande TS slechts de tegenwaarde van zijn eigen bijna gratis "weggegeven" aandelen heeft teruggekregen!!!

Ik voeg me uitdrukkelijk bij de mening van Wanton dat uw voorstel geen zin heeft en volledig af te raden is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Axeldewit
Topic Starter

#20 , 12 okt 2016 13:02

Bedankt voor jullie antwoorden...
We zouden dit willen doen van moest er ooit een scheiding komen dat dit niet ter sprake komt ...maar bon ik zie dat dit technische moeilijk word.
Het enige dat ik als bewijs kan geven is dat op het moment van het volstorten van de handelsrekening ik van mijn andere vennoot geld gekregen heb en direct hiermee mijn deel van de handelsrekening heb kunnnen volstorten. Dus dit is misschien een bewijs dat de onderneming niet met geld van mijn vrouw en ik komen. En dus toebehoord aan mij persoonlijk .
Probleem is dat op het moment van de trouw niemand nog een privé rekening had dus moest het geld via de gezamenlijke gestord worden.ik denk dat dat mijn enige optie is dat de advocaten kunnen aanhalen moest er ooit moeilijkheden komen in ons huwelijk.

asperger

#21 , 12 okt 2016 13:08

Dus dit is misschien een bewijs dat de onderneming niet met geld van mijn vrouw en ik komen. En dus toebehoord aan mij persoonlijk .

Neen, die vlieger gaat niet op.
Alle gelden die rechtstreeks of onrechtstreeks uit beroep voortkomen (eender van welke der echtgenoten) zijn per definitie gemeenschappelijk. Dat is nu eenmaal hoe het wettelijk huwelijksstelsel werkt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”